Sympatien svinner

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Det skal liten spådomskunst til for å forutsi at flyselskaper som Norwegian og Sterling får et nytt løft etter vinterens kalamiteter i luftfarten. Først aksjonerte flygelederne før jul slik at passasjerer i tusentall fikk lange uønskede opphold på flyplassene. Nå er det pilotene som aksjonerer. Begge gruppene bruker ekstraordinære aksjonsvåpen i en ordinær maktkamp med sin arbeidsgiver. Men det er tredjeparten, passasjerene som lider.

Flygeledere og piloter er sterke og høytlønte grupper som ikke akkurat står i en strid for smør på maten. Ja, aksjonene handler i utgangspunktet ikke en gang om lønn, men om hvordan arbeidet deres skal organiseres. For SAS handler det også om å møte en stadig hardere konkurranse. Vi ser rett nok med skepsis på ledelsens oppstykking av selskapet. SAS har vært ett av de få transnasjonale selskapene i verden av sitt slag som kombinerer statlig og privat kapital over landegrensene for å kompensere for de enkelte lands litenhet i konkurransen med de store. Som skandinavister har vi hatt grunnn til å se med stolthet på SAS.

Men i dag er dette ikke grunn god nok. Selskapet må også generere inntekter, og det er det ledelsen ønsker å imøtekomme med sine planer. Pilotene ser det som en trussel mot deres jobbsikkerhet og høye lønn. Men dette angår spørsmål som strekker seg langt ut over pilotenes lønnsforhold. I siste instans dreier det seg om hvorvidt SAS kan overleve som et mellomstort flyselskap. Med dårlig regularitet som følge av aksjoner blant de ansatte utenom tariffoppgjørene, er det ikke underlig om passasjerene heller velger andre selskaper eller tar toget.

De ansattes organisasjoner bedyrer at flygerne slett ikke aksjonerer. Men det er gangske godt belagt at det ble satt igang en aksjon i helga. All medisinsk historie viser at sykdom ikke slår til på denne måten. En troverdig fagforening bør ikke stille seg bak falske sykmeldinger. Den dag kan komme da passesjerene kan være gode allierte også for SAS-piloter og andre ansatte. De kan komme til å trenge en sympatikapital å tære på. Den forvitrer raskt når tusenvis av reisende må tilbringe timer og døgn i villrede om når de kommer avgårde.