Synd og skam

Norske kristne nøyer seg med telefonterror, homohets og annonseboikott.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan inneholde utdatert informasjon
Publisert
Sist oppdatert

Før noen hadde sett så mye som et pubishår, oppfordret kristne til boikott av Kristopher Schaus TV2-serie «De syv dødssyndene», hvor komikeren synder på livet løs for å se om han havner i helvete. Reaksjonene i enkelte kristne miljøer er gjespende forutsigbare. Når kristenmoralister ser eller hører noe de ikke liker, er ryggmargsrefleksen at det må sensureres og forbys. Ellers vil det ha en skadelig signaleffekt, som det alltid heter når fjernkontrollen enkelt kunne løst problemet.

Den kristne avisa Norge I DAG nøyer seg ikke lenger med å argumentere mot serien på lederplass, men oppfordrer leserne til å ringe annonsørene og true med boikott, hvis de ikke trekker sine annonser. Flere store annonsører har bøyd av for presset: Maxbo, Opplysningen 1881, Lilleborg, Coca-Cola, Expert og Disney. Ingen av dem har et prinsipielt syn på innholdet i serien, eller på boikott som sensurvåpen, men innrømmer glatt at de lot seg skremme etter å ha fått flere tusen henvendelser i løpet av kort tid. Det hadde vært interessant å få vite hva de samme bedriftene hadde gjort om noen tusen humanetikere hadde ringt og bedt dem boikotte TV-pastor Egil Svartdahl.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer