NAVNESTRID:  Tine har fått foreløpig medhold av Follo tingrett om å nekte konkurrenten Synnøve Finden å selge ost med teksten «en jarlsbergost-type».  Foto: Synnøve Finden
NAVNESTRID: Tine har fått foreløpig medhold av Follo tingrett om å nekte konkurrenten Synnøve Finden å selge ost med teksten «en jarlsbergost-type». Foto: Synnøve FindenVis mer

Synnøve Finden nektes å selge sin nye ost

100 000 oster var gjort klare for butikkene.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Tine har fått foreløpig medhold av Follo tingrett om å nekte konkurrenten Synnøve Finden å selge ost under påskriften «en jarlsbergost-type», får NTB opplyst.

Synnøve Finden skulle etter planen lansere en ny halvfast ost om ti dager. Selskapet har gitt osten navnet «Kongsgård — en jarlsbergost-type fra Synnøve».

Hovedkonkurrent Tine har reagert på emballasjen og har bedt Synnøve Finden kutte referansen til det selskapet mener er deres registrerte varemerke Jarlsberg.

Onsdag leverte de en begjæring til Follo tingrett om en midlertidig forføyning for å stanse lanseringen. I sitt tilsvar skriver Synnøve Finden at Tine driver historieomskriving og at store mengder ost nå står i fare for å bli kastet.

- Vi har 100 000 oster som står klare for ostediskene rundt om i det ganske land. Det er vondt å tenke på at Tine muligens tvinger oss til å kaste all denne osten, i en tid hvor vi alle deler målet om å redusere matsvinnet, uttaler kategoridirektør Magnus Tollefsen i Synnøve Finden i en pressemelding fredag.

I tilsvaret til Follo tingrett skriver Synnøve Finden at Tine har tilegnet seg Jarlsberg-navnet i en tid de hadde monopol på meieriprodukter.

-  Historien til ost «av jarlsbergost-type» går tilbake til 1800-tallet, da det ble laget jarlsbergost ved flere ysterier i Vestfold-distriktet. Det innebærer at verken Tine har enerett til å produsere jarlsbergoster eller at Tine har enerett til å omtale sine produkter som «jarlsbergost-type», sier Tollefsen.

(NTB)

Instagram Følg @dagbladet.no på Instagram