Syrisk flyktning saksøker Facebook etter Merkel-selfie

Tok selfie i 2015.

SAKSØKER FACEBOOK: En syrisk flyktning som blir misbrukt i sosiale medier etter en selfie med Tysklands statsminister Angela Merkel, saksøker Facebook. Foto: Fabrizio Bensch / Reuters / NTB Scanpix
SAKSØKER FACEBOOK: En syrisk flyktning som blir misbrukt i sosiale medier etter en selfie med Tysklands statsminister Angela Merkel, saksøker Facebook. Foto: Fabrizio Bensch / Reuters / NTB ScanpixVis mer
Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

En 19 år gammel syrisk flyktning som tok en selfie med Tysklands statsminister Angela Merkel i 2015, tar Facebook til retten for ikke å ha klart å hindre injurierende falske nyheter om ham på nettstedet.

Anas Modamani fra Darayya, en forstad til Damaskus, tok et bilde av seg selv med Merkel under statsministerens besøk i et tilfluktsområde for flyktninger i Spandau-distriktet i Berlin den 10. september i 2015. Selfien, samt bildet tatt av en pressefotograf, ble selve definisjonen på den tyske reaksjonen på flyktningkrisen, skriver den britiske avisa The Guardian.

Siden da har imidlertid bildene dukket opp i sosiale medier-innlegg som hevder den 19 år gamle mannen har vært involvert i både kriminalitet og terrorvirksomhet.

Blant annet ble han i mars i fjor identifisert som Najim Laachraoui, en av terroristene som sto bak Brussel-bombene. I jula ble Modamani pekt ut som en av dem som satte fyr på en sovende, hjemløs mann på T-banestasjonen i Berlin.

– Hver gang det skjer noe som involverer flyktninger blir han brukt som et ikon på Merkels flyktningmodell og svertet med alle slags mulige kriminelle handlinger, sier Modamanis advokat Chan-jo Jun.

En talsmann på Facebook sier de fjernet innhold etter forespørsel fra advokaten.

– Så vi tror ikke det er noen grunn for en kjennelse.

Facebook er innkalt til å møte opp i tingretten i den sørtyske byen Würzburg, som har planlagt høring 6. februar i det som kan bli en merkesak for regjeringen, som har sett etter måter å gjøre internettselskaper mer ansvarlig for publisert innhold på.

(NTB)