- Systemene om bord brøt sammen et etter et

Instrumentene viste motstridende fart og forhold da pilotene kjempet mot stormen.

FEIL PÅ SPEEDOMETERET: Frankrikes havarikomisjonsleder Paul-Louis Arslanian bekrefter nå at ulykkesflyet hadde problemer med å kalkulere riktig fart, og at feilmeldingene flyet sendte ut like før det forsvant viser at autopiloten var koplet ut, og at instrumentene viste motstridende meldinger. Foto: Scanpix
FEIL PÅ SPEEDOMETERET: Frankrikes havarikomisjonsleder Paul-Louis Arslanian bekrefter nå at ulykkesflyet hadde problemer med å kalkulere riktig fart, og at feilmeldingene flyet sendte ut like før det forsvant viser at autopiloten var koplet ut, og at instrumentene viste motstridende meldinger. Foto: Scanpix Vis mer
Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan inneholde utdatert informasjon
Publisert
Sist oppdatert

||| (Dagbladet.no) Systemene brøt sammen et etter et, og autopiloten var ikke på, fastslår havarikomisjonen i Frankrike om Air France flight 477 som forsvant sporløst over Atlanterhavet.

Den franske havarikommisjonens leder opplyser at Airbus-maskinen sendte 24 feilmeldinger til vedlikeholdssentralen i Paris før den styrtet. Som Dagbladet.no tidligere har skrevet, dreier disse meldingene seg om massiv svikt i det elektriske systemet om bord.

Motstridende instrument- meldingerFlyfabrikanten Airbus er også tungt inne i etterforskningen, og kan på sin side melde at instrumenter om bord Flight 447 ga motstridende data til systemene og pilotene. Dette kan være forårsaket av tordenværet flyet trolig krysset i det aktuelle tidsrommet.

Feilmeldingene viser at autopiloten ikke var skrudd på.

- Det er uklart om autopiloten ble skrudd av av pilotene eller om den sluttet å virke fordi den fikk motstridene data om flyets fart, sier havarikommisjonens leder Paul-Louis Arslanian til flere medier.

Kan ha fått stallDette kan igjen peke mot en av teoriene ekspertene har på hva som kan ha skjedd med passasjerflyet, nemlig at den fikk en stall - altså mistet all oppdrift - på grunn av for lav hastighet da den gikk inn i stormbeltet.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer