FEIL PÅ SPEEDOMETERET: Frankrikes havarikomisjonsleder Paul-Louis Arslanian bekrefter nå at ulykkesflyet hadde problemer med å kalkulere riktig fart, og at feilmeldingene flyet sendte ut like før det forsvant viser at autopiloten var koplet ut, og at instrumentene viste motstridende meldinger. Foto: Scanpix
FEIL PÅ SPEEDOMETERET: Frankrikes havarikomisjonsleder Paul-Louis Arslanian bekrefter nå at ulykkesflyet hadde problemer med å kalkulere riktig fart, og at feilmeldingene flyet sendte ut like før det forsvant viser at autopiloten var koplet ut, og at instrumentene viste motstridende meldinger. Foto: ScanpixVis mer

- Systemene om bord brøt sammen et etter et

Instrumentene viste motstridende fart og forhold da pilotene kjempet mot stormen.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

||| (Dagbladet.no) Systemene brøt sammen et etter et, og autopiloten var ikke på, fastslår havarikomisjonen i Frankrike om Air France flight 477 som forsvant sporløst over Atlanterhavet.

Den franske havarikommisjonens leder opplyser at Airbus-maskinen sendte 24 feilmeldinger til vedlikeholdssentralen i Paris før den styrtet. Som Dagbladet.no tidligere har skrevet, dreier disse meldingene seg om massiv svikt i det elektriske systemet om bord.

Motstridende instrument- meldinger
Flyfabrikanten Airbus er også tungt inne i etterforskningen, og kan på sin side melde at instrumenter om bord Flight 447 ga motstridende data til systemene og pilotene. Dette kan være forårsaket av tordenværet flyet trolig krysset i det aktuelle tidsrommet.

Feilmeldingene viser at autopiloten ikke var skrudd på.

- Det er uklart om autopiloten ble skrudd av av pilotene eller om den sluttet å virke fordi den fikk motstridene data om flyets fart, sier havarikommisjonens leder Paul-Louis Arslanian til flere medier.

Kan ha fått stall
Dette kan igjen peke mot en av teoriene ekspertene har på hva som kan ha skjedd med passasjerflyet, nemlig at den fikk en stall - altså mistet all oppdrift - på grunn av for lav hastighet da den gikk inn i stormbeltet.

Det er standard prosedyre å redusere hastigheten på passasjerfly når de flyr inn i stormfulle og turbulente områder. Det etterforskerne spør seg, er om feil eller spesielle forhold skal ha gitt feil utslag på flyets fartsmålere slik at disse viste høyere hastighet enn flyet faktisk hadde.

Dette kan ha ført til at flyet bremset for mye opp, og dermed fikk en uopprettelig stall, og dermed falt som en stein fra 35 000 fot.

Bekrefter feil på andre fly
Havarikommisjonens leder, Paul-Louis Arslanian, bekrefter på en pressekonferanse i Paris i formiddag at ulykkesflyet har hatt problemer med å kalkulere hastigheten, og at dette er et gjentagende problem på Airbus 330-maskinene.

- Vi har sett et visst antall av disse feilene på A330. Det er et utskiftningsprogram som skal bedre dette. Men flyene er sikre i mellomtiden, sier han.

Ikke ekstremvær
Samtidig sier nå flere meteorologer at det ikke finnes værdata eller målinger som støtter tidligere påstander om at stormen Air France-flyet fløy inn i var spesielt farlig eller sterk.

- Ifølge analysene av infrarøde satellittbilder er det ingenting som antyder at det var en ansamling stormfronter med tordenvær som hadde noen ekstrem intensitet. Klart, det var sterke stormskyer, men disse er helt vanlige i dette området under normale klimatiske forhold, sier visedirektør Alain Ratier i det franske meteorologiske instituttet.

At det ikke fantes ekstreme værforhold bekreftes av andre piloter som fløy i området damme kveld og natt. Ifølge CNN var det minst tolv andre fly som krysset den trans-atlantiske ruten i det samme tidsrommet. Ingen av disse meldte om problemer med været.

Må finne vraket
Men for å få klare svar på hva som har skjedd er det viktig at etterforskerne finner hele eller deler av flyvraket. Spesielt flyets «svarte boks» som inneholder ferdsskriveren og taleregistratoren.

Som Dagbladet.no skrev i går fastslo Brasilianske myndigheter at tidligere meldinger om vrakfunn likevel ikke stemmer. Letemannskapene har til nå ikke funnet en eneste del som tilhører flyet i det enorme søksområdet langt utenfor kysten av Brasil.

Dermed er man tilbake til status quo når det gjelder klare svar på hva som har skjedd med flyet og de 228 om bord. Og det viser seg at meldingene om vrakfunn er blant mange feilmeldinger brasilianske myndigheter har kommet med underveis siden alarmen gikk mandag.

Setter inn atomubåt
Nå setter Frankrike inn en atomubåt i jakten på den svarte boksen. Ubåten vil kunne være svært effektiv fordi den trolig har bedre og mer avanserte sensorer og lytteutstyr enn den Brasilianske marinen. Og den kan jakte under vann, og således «lytte» bedre etter den svarte boksen.

Dette fordi den svarte boksen inneholder en sonar som automatisk sender ut lydsignaler hvis den havner i vann. Normalt ville signalene være sterke nok til å nå lyttende overflateskip på mange kilometers avstand. Men den enorme dybden og forholdene i Atlanterhavet begrenser signalene fra ferdskriveren.

Og ettersom det ikke er funnet vrakrester, har letemannskapene lite å gå etter når det gjelder hvor de skal begynne å søke.

- Systemene om bord brøt sammen et etter et