- Systemet åpnet for svindel

Tele2 hev seg rundt etter avsløring av massivt sikkerhetshull.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(Dagbladet.no): Dagbladet.no skrev i dag om hvordan 16 år gamle «Lars» har utviklet et program som bare ved hjelp av fødselsdato kan finne personnummer, navn og adresse på alle som bor i Norge. Programmet brukte blant annet nettsidene til Tele2 for å finne de sensitive opplysningene.

Administrerende direktør i Tele2 Haakon Dyrnes kjente søndag kveld ikke til at Folkeregisteret kunne tappes via Tele2.no.

- Vi har en kredittsjekk av våre potensielle kunder på nettsidene våre. Da får de også et brev i posten der det står at de er blitt sjekket. Vi henter vår informasjon fra Folkeregisteret, sier Dyrnes.

- Vi har ikke sett på ordningen som et problem, det er mange andre som har det samme systemet. Men vi skal tette hullene umiddelbart hvis det er til fare for kundene våre, sier han.

- Innbyr til svindel

Markedsdirektøren i Tele2 erkjenner at nettsidene deres innbød til svindel.

- Det er ikke en optimal løsning, fordi det er rom for svindel, men vi er i dialog med Datatilsynet om å finne en bedre løsning, sier markedsdirektør Christian Sæterhaug i Tele2.

Da Dagbladet.no snakket med Sæterhaug i går kunne han ikke love noen dato for når hullet skulle bli fikset.

BRUKTE TELE2 SINE NETTSIDER: Programmet til 16 år gamle «Lars» som fant fødelsnummere brukte Tele2 sine nettsider. Nå er tilgangen sperret. Foto: Privat
BRUKTE TELE2 SINE NETTSIDER: Programmet til 16 år gamle «Lars» som fant fødelsnummere brukte Tele2 sine nettsider. Nå er tilgangen sperret. Foto: Privat Vis mer

- Vi kan ikke love en dato for å rette det opp, men vi håper å finne en løsning før møtet med Datatilsynet. Foreløpig har vi ikke tatt stilling til om vi vil rettsforfølge de som har hentet ut personopplysninger gjennom Tele2.no, sa Sæterhaug.

Hev seg rundt

I dag ble feilen raskt tettet etter at saken ble offentlig kjent.

- Vi har iverksatt strakstiltak og vil jobbe videre med problemstillingen.  Vi oppgraderer nå våre sider slik at dette programmet ikke vil fungere. Nå må man oppgi flere opplysninger for å kunne gjøre et søk, sier Sæterhaug.

- Dere har ikke vært litt naive?

- Før dette programmet kom har ikke dette vært et problem, men vi ser at det er ingen god løsning, og får ta selvkritikk for at vi ikke har gjort endringer, kanskje burde vi hatt flere sjekker tidligere. Dette er en viktig problemstilling for hele vår bransje og noe vi tar ytterst seriøst.

TETTET HULLET: - Vi har ikke sett på ordningen som et problem, sier Tele2-direktør Haakon Dyrnes.