T-banekaos fortsetter

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

T-banekaoset som har plaget Oslos kollektivbrukere den siste tida vil trolig fortsette. Et flertall av Ap, SV og Venstre var før gårsdagens bystyremøte enige om et forslag som mest sannsynlig ville løst kaoset. Et tidligere vedtak om å utsette t-banens vedlikeholdsavdeling på anbud har ført til overtidsnekt blant de ansatte, med den følge at det ikke er nok vogner som er kjøreklare. Det fører igjen til omfattende forsinkelser og frustrasjoner blant kollektivbrukerne. Ap, SV og Venstres forslag gikk ut på å vente med å konkurranseutsette vedlikeholdsavdelingen til alle de nye, bestilte vognene var levert. Det ville ifølge forslagsstillerne gitt Oslo Sporveier tid til å tilrettelegge for en planlagt nedbemanning, noe som trolig hadde fått de ansatte til igjen å arbeide overtid. Men ordfører Per Ditlev-Simonsen grep inn og utsatte behandlingen av flertallets forslag til neste uke. Ifølge Aften vil en anbudsutsettelse bety at mellom 120 og 170 ansatte blir overflødige. I en situasjon hvor de fleste ligger an til å miste jobben, har ikke de ansatte, etter eget utsagn, overskudd til å jobbe overtid. De fleste ansatte har dessuten brukt opp sin lovlige overtidskvote for i år. De ansattes overtidsnekt er en klar protestaksjon mot en politisk beslutning som er tatt over hodet på dem den angår. Disse hendelsene reiser spørsmål ved aksjonsformer mot lovlig fattede vedtak. Men kaoset er åpenbart også resultat av dårlig politisk håndverk. Samferdselsbyråd Peter N. Myhre har ledet en omorganiseringsprosess uten å ha med seg de ansatte. Det går sjelden bra. De siste tiåra har vi sett utallige eksempler på det motsatte, at det er mulig å gjennomføre svære omorganiseringer når man går fram på en riktig måte. Bare når politikerne turer fram uten de ansattes medvirkning, blir det bråk. Peter N. Myhre er i dag i samme situasjon som tidligere statsråd Victor D. Normann. Han lyktes heller ikke med sitt forsett. I dette tilfellet har også Oslo Sporveiers styre og bedriftsforsamling vært kritisk innstilt.Å ta hensyn til de ansatte i beslutningsprosessene vil ofte medføre et saktere gjennomføringstempo. Det er likevel å foretrekke, ikke minst for publikum som nå lider.