- T-banen kan bli stengt

- Vi må stenge baner om vi ikke får minst 100 millioner årlig til ekstraordinært vedlikehold, sier administrerende direktør Trond Bjørgan i Oslo Sporveier til Dagbladet.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Betaler mest - får minst

Styrende organer har satt foten ned og fraskriver seg ansvaret for videre drift om ikke vedlikeholdet bedres.

- Mest bekymret er jeg for de østlige T-banene. De ble bygd på 60-tallet med stor framsynthet. I dag er materiellet og hele infrastrukturen nedslitt. Alt fra stasjoner til vogner til det vi kjører på skriker etter vedlikehold.

Rustne master

Dette kan ikke fortsette. Det kan gå på sikkerheten løs.

Vi har advart tidligere - nå må vi stoppe driften om vi ikke får penger, sier Bjørgan.

Et eksempel på hvordan det står til langs skinnegangen, er mastene på Kolsåsbanen. Elektroformann Kristian Bråthen har jobbet en menneskealder i Oslo Sporveier.

- Jeg skal sørge for at folk kan reise trygt med trikken fra 04.30 om morgenen til 02.30 om natta, sier han.

Nå er han bekymret. Sammen med ham inspiserer vi ledningsmastene ved Hauger stasjon, og vi tror nesten ikke det vi ser. Ved bakken er tykke stålmaster oppspist av rust. Det er hull så store at du nesten kan putte handa igjennom. Slik er det på mast etter mast - og i masta henger de elektriske ledningene. Kolsås-trikken kommer fullastet med passasjerer i 40 km/t. De skulle bare vite.

Stått siden 1940

- Mastene har stått her siden 1940. Jeg har fraskrevet meg ansvaret for sikkerheten. Blir det nedriv (trikken tar med seg ledningene), kan vi oppleve at mastene brekker som fyrstikker. De skulle vært skiftet for flere år siden. Like dårlig er det også på Holmenkolbanen, sier Bråthen.

Sprukne sviller

Ved Blindern stasjon på Sognsvannsbanen er skinnene lagt på myr. Underlaget er så svakt at tykke betongsviller (Sporveien kaller det for plaskesviller) er sprukket i to.