T-banen kan bli stengt

T-banen i Oslo står i fare for å bli stengt. Banen er så nedslitt at det går på stumpene løs.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Styret vil fraskrive seg ansvaret for videre drift dersom det ikke blir tatt et krafttak for å bedre vedlikeholdet. Oslo kommune sier nei til mer penger. Resultatet kan bli stengte baner, dårligere frekvens og dyrere billetter.

Livsnerven

T-banen frakter 70 millioner passasjerer hvert år. Det er livsnerven i kollektivtrafikken i Stor-Oslo. Men aldri har det vært større etterslep på vedlikeholdet.

De siste 12 åra er det bare utført høyest nødvendig arbeid innen sikkerhet. Alt annet har forfalt. Nå kommer regningen. Trikk og T-bane trenger 1,7 milliarder kroner til ekstraordinært vedlikehold. Oslo Sporveier vil ha 100 millioner i året til vedlikehold.

- Vi kan bli tvunget til å si stopp dersom vi ikke får penger, sier administrerende direktør Trond Bjørgan i Oslo Sporveier.

Ingen flere kroner

Byrådet for samferdsel og miljø i Oslo, Merete Agerback-Jensen (H), har ikke en krone mer å gi til Oslo Sporveier. Hun ber etaten ordne opp selv.

- De får selge sine mange verdifulle eiendommer og sporveisbussene, sier hun.

- Oslo kommune gir driftsstøtte til Oslo Sporveier på en halv milliard kroner i året. Det er halvparten av hva jernbanen i Norge koster staten.