T-banepoliti mot hærverk

Sammen med Oslo Sporveier vil Majorstua politistasjon etablere et eget T-banepoliti. Planleggingen er i full gang. Hærverket koster over 80 000 kroner dagen.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Graffiti, hærverk og vandalisme koster Oslo Sporveier 30 millioner kroner i året. Seter blir løsnet og brukes til å knuse vinduer før de kastes ut av vognene. Brannslokkingsapparater går samme vei. Det er graffiti overalt, på vognene og på stasjoner. Bander jobber sammen og truer de ansatte.

Oslo Sporveier fraråder ansatte å gå i konfrontasjon med pøbelen. De kan være voldelige.

Rask løsning

Majorstua politistasjon vil bruke utradisjonelle metoder for å stoppe pøbelen. Sammen med Sporveien vil de etablere et «T-banepoliti» som skal overvåke, patruljere og være synlig. Etter mønster fra London utredes en løsning som skal gjøre forholdene tryggere.

- Vi kan ikke bare se på hvordan vogner og utstyr ramponeres og at de ansatte føler seg utrygge, sier informasjonssjef Bjørn Rydmark i Oslo Sporveier.

- Selskapet sliter. Vi mangler 1,7 milliarder kroner til vedlikehold. Når vi vet vandalismen koster 30 millioner i året, må vi reagere. Vi gleder oss over politiets utspill, sier Rydmark.

Erstatter vektere

I dag bruker Sporveien vektere til å patruljere stasjoner og vogner, men de har begrenset rett til å gripe inn.

Politiet vil helt eller delvis overta vekternes jobb. Man vurderer bruk av både uniformert og sivit politi og andre tiltak som kan bedre sikkerheten, og gjøre politiet bedre i stand til pågripe dem som ødelegger.