T-skjorter for 14-åringer: «Fuck me.. I'm good!»

Kleskjedene Only og Vero Moda selger t-skjorter med påskriften «Fuck me.. I'm good» og «Fuck me, I'll make you famous!» T-skjortene finnes ned i størrelse x-small, eller størrelse 14 år.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

I Porsgrunn ble t-skjortene trukket tilbake da lokalavisa Varden skrev om dem. Men de selges fremdeles andre steder i landet. Da Dagbladet.no i dag gikk inn i en forretning på Karl Johan, lå t-skjortene utstilt i store bunker midt i butikken. T-skjortene er i beregnet på jenter og kommer i fargene rødt, hvitt eller svart. Kjøperne kan velge mellom påskriftene «Fuck me.. I'm good» og «Fuck me, I'll make you famous».

Dagbladet.no var i dag i kontakt med flere forretninger som selger t-skjortene. En ekspeditør ga klart uttrykk for sin mening:

- Jeg synes det er bra at dere tar dette opp! T-skjortene er fryktelige!

Det er firmaet Bestseller Engros på Lysaker står bak kleskjedene Vero Moda og Only. De to butikkene fører delvis de samme klærne.

Da Dagbladet.no i dag ringte til Bestseller Engros, var det tydelig at firmaet allerede hadde fått mange reaksjoner. Resepsjonisten skjønte umiddelbart hva det dreide seg om:

- Du tenker på t-skjortene med trykk?

Salgsavnsvarlig i Only, Susanne Buus, beklager at t-skjorten er blitt lagt ut for salg.

- Det beklager vi. Men det er mote, tingene skal være spesielle og skille seg ut. T-skjortene blir trukket ut av butikken fra i dag, sier hun.

- Flere av ekspeditørene har satt 16-års grense på genserne, opplyser hun.

- Hvorfor solgte dere slike topper?

- Det var ingen som tenkte over det på den måten, det er først og fremst en trend i tiden. Vi lager fashion, sier Buus.

Nå skal t-skjortene brennes.

Ingen bør gå med t-skjortene

- Dette hadde ikke mine barn fått lov å gå i, utbryter journalist Åse Myhrvold Egeland i Foreldre & Barn. Hun skriver jevnlig om trendene for barn og unge.

Myhrvold Egeland er ikke i tvil om at t-skjortene er myntet på tenåringsjentene.

- 14-åringer går ikke i barnebutikker, de går på Vero Moda og handler klær og bruker de minste størrelsene. Voksne handler ikke slike t-skjorter, dette er en fjortis-påskrift, slår hun fast.

- T-skjortene spiller på babe-kulturen som er nå. Jeg synes foreldre burde forklare hva som ligger i dette og hva barna deres signaliserer ved å bruke det. Dette er ikke noe som 14-åringer bør gå med. Ingen bør gå med det, ville jeg sagt, sier Myhrvold Egeland.

Det er ikke bare Vero Moda og Only som selger t-skjorter med sexy trykk denne våren. Men for en gangs skyld kan ikke moteindustrien få skylda: Det er ikke designerne som har kommet med de sexy påskriftene. På catwalken i Paris var det bare slagord fra punk og rock'n roll-musikk på t-skjortene til modellene.

De sexy slagordene er det lavpriskjedene som har funnet på selv, ifølge moteredaktør Ingunn Lund-Vang i Det Nye. Hun reagerer sterkt på at tenåringer går med slike topper.

- De bør absolutt ikke gå med sånt. Det sender helt feil signaler. 14-åringer er verken fysisk eller psykisk modne, sier hun.

- Moten er ekstremt kroppsfiksert. Barn og unge fratas den uskyldige barndommen, sier hun. Lund-Vang støtter Myhrvold Egeland i at foreldre bør snakke med barna om hvorfor de ikke bør bruke slike klær.

- Voksne menn ser på yngre jenter som sexobjekter fordi de kler seg sånn, sier hun.

Trakk klær fra markedet

Barneombudet vil ikke kommentere de konkrete t-skjortene, men ser alvorlig på seksualiseringen av klær til barn og unge. «Det sterke fokuset på seksualitet og kropp som gjør seg gjeldende overfor stadig yngre aldersgrupper gir grunn til bekymring,» skriver de i årboken sin.

I november måtte kleskjeden Lindex

trekke tilbake klær

som var for utfordrende for barn mellom 5 og 13 år. Klæne var kopier av sexy voksen-klær. Klærne ble brent eller klippet opp, ifølge Lindex.

FJORTIS-MOTE: denne trøya kjøpte Dagbladet.no på Karl Johan i da. Den selges også i barnestørrelser.