Ta piratene

Drapet på Tina Jørgensen i Stavanger og en anmeldt voldtekt i Oslo har rettet søkelyset mot taxinæringen og særlig piratkjøringen om natta. I begge byene svarer politiet med å tillate fortsatt ulovlig kjøring. I Oslo kan kvinner i stedet bestille egne taxier med trygghetsgaranti. Har ikke justisminister Hanne Harlem snart noe hun vil ha sagt?

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon
  • At politiet akseptere ulovligheter synes meg å være en underlig måte å gå fram for å skape trygghet i gatebildet. I Stavanger vet ingen ennå om tjue år gamle Tina forsvant i en pirattaxi natt til 24. september. I Oslo er det heller ikke avgjort hvilken rolle taxisjåføren spilte i den anmeldte voldtekten. Poenget er at kravet om trygghet for folk som ferdes i bysentrum på natta gjelder uansett. Og da snakker jeg ikke om å dytte slitne narkomane unna de fineste handlegatene. Da snakker jeg om at politiet må fjerne den mest åpenlyse kriminaliteten som dominerer gata utenfor utestedene ved stengetid.
  • Altså vekk med pirattaxiene som kjører med visittkortet fullt synlig, også for politiet, hvis de altså gidder å bry seg med å notere bilnumrene. Piratmiljøet er organisert på en måte som vi ellers ikke nøler med å kalle for organisert kriminalitet. At Stavanger-politiet har bestemt seg for å se gjennom fingrene med trafikken i håp om å komme i kontakt med verdifulle vitner i forbindelse med drapet, i stedet for å love eventuelle vitner fra piratnæringen fullt amnesti dersom de melder seg, virker ærlig talt ikke særlig klokt.
  • Mer synlig politi i gatene , krever justisministeren. Det er selvfølgelig en ypperlig tanke siden så mange har tenkt den om igjen og om igjen de siste hundre åra. I stedet har vi altså fått enda flere skjenkesteder, amprere taxikøer, ulovlige pirattaxier, tvangsfotografering av passasjerene for å øke sjåførenes sikkerhet, og fjernstyrte overvåkingskameraer på hvert gatehjørne. Siste nytt er grønn linje til taxisentralen der kvinner må la seg registrere med egen kode hvis de vil være garantert en trygg tur hjem.
  • Slik oppstår trange trygghetssoner for kvinner i det offentlige rom, siden tida er gått fra alle dem som før sa at egentlig burde damer holde seg hjemme om natta, mens mannen lusker ute, hvis damene ikke opptrer i flokk og tar taxi sammen. Trygge taxier er åpenbart ingen garanti for enslige kvinner som praier en på gata.
  • Ta natta tilbake, het det djervt for noen år siden, en slags mobilisering blant kvinner som krevde at bygatene også tilhører dem. Et særlig grusomt drap og anmeldelsen av en særlig grov gjengvoldtekt, gjør nå dette kravet påtrengende aktuelt igjen. Har vi justisminister Harlem med oss? Vi vil ha voksne politifolk tilbake på gata, voksne nok til å stenge den ulovlige butikken til piratsjåførene.