Ta tak i de største først

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan inneholde utdatert informasjon

Vedtaket i klimaforliket om at bensinen blir fem øre dyrere og diesel ti øre dyrere pr. liter neste år, skremmer ingen til å bruke privatbilen mindre. 25 kroner mer for full tank spiller liten rolle for de aller fleste. Men dobler man dagens bensinpris til 25 kroner literen vil nok mange tenke seg grundig om før de setter seg bak rattet. Transportøkonomisk Institutt, TØI, har beregnet seg fram til at en dobling av drivstoffprisene vil gi 19 prosent mindre biltrafikk i 2020 enn om prisene holdes konstant. En tredobling av prisene vil kutte bilbruken med 31 prosent. Instituttet hevder at bare en kraftig økning av drivstoffprisene vil medføre vesentlige utslippskutt i transportsektoren.

Utslippene fra samferdselssektoren totalt utgjør ca. en fjerdedel av de norske utslippene. Privatbilbruken står for 6–7 prosent og statssekretær Erik Lahnstein i Samferdselsdepartementet sier til Aftenposten at han ikke tror det blir noe av en dobling av drivstoffprisene. Han peker på at en generell økning av drivstoffprisene rammer næringslivet og folk som bor i deler av landet hvor alternativ transport er mangelfull. Restriksjoner på biltrafikken må settes inn i områder hvor det finnes godt utbygd kollektivtrafikk, sier han.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer