DESIGNER: Hun går under kallenavnet «Willy Wonka i vitenskap og design». Nå er Nelly Ben Hayoun (29)  i innspurtsfasen med dokumentarfilmen «Disaster Playground», som handler om hvilke virkemidler som finnes for å hindre at jorda treffes av en asteroide, og hvem som bestemmer over disse virkemidlene. Foto: Nick Ballon © Nelly Ben Hayoun
DESIGNER: Hun går under kallenavnet «Willy Wonka i vitenskap og design». Nå er Nelly Ben Hayoun (29) i innspurtsfasen med dokumentarfilmen «Disaster Playground», som handler om hvilke virkemidler som finnes for å hindre at jorda treffes av en asteroide, og hvem som bestemmer over disse virkemidlene. Foto: Nick Ballon © Nelly Ben HayounVis mer

- Ta trusler om potensielle asteroide-krasj mer alvorlig

«Willy Wonka i vitenskap og design» vil dokumentere hva som skjer før og etter katastrofen.

(Dagbladet): I spillefilmen Armageddon fra 1998 ble boresjef Harry S. Stamper (Bruce Willis) hentet inn for å redde verden fra et asteroide-sammenstøt, sammen med en del av NASAs egne astronauter.

Men dersom noe liknende hadde skjedd i virkeligheten - hadde da verden hatt en Bruce Willis til å redde oss? Og hadde teknikken hans fungert? Og hvem hadde avgjort at det var akkurat han som skulle sendes ut for å avverge katastrofen?

Dette er spørsmål den franske designeren og filmskaperen Nelly Ben Hayoun (29) forsøker å besvare i sin kommende dokumentarfilm, «Disaster Playground».

- Men min film er ingen Bruce Willis-film. Dette er virkeligheten, sier 29-åringen til Dagbladet.

Ta truslene mer alvorlig Hun går under kallenavnet «Willy Wonka i vitenskap og design». Hun er kvinnen bak «the International Space Orchestra» hos NASA. Som student skal hun ha bygget en vulkan i stua og mørk materie i kjøkkenvasken.

Nå har Ben Hauyoun påtatt seg oppdraget med å overbevise verden, og da spesielt FN, om å ta trusler om potensielle asteroide-nedslag mer alvorlig.
Dokumentarfilmen har premiere i mars neste år. Her ser Ben Hauyoun nærmere på de som er ansvarlige for å avlede asteroider fra et sammenstøt med jordkloden, samt de som er ansvarlige om katastrofen først har inntruffet, og hun har intervjuet en rekke eksperter på området.

Artikkelen fortsetter under annonsen

- Filmen handler om utformingen av nødprosedyrer, og de som er ansvarlig for disse prosedyrene - altså personene som definerer prosedyrer når noe har gått galt, skriver Ben Hauyoun i en epost til Dagbladet.

- Trenger ikke være stor - Det er jo ikke slik at jorda konstant bombarderes av meteoritter, men forestill deg at en asteroide faktisk krasjer i Spania. Den trenger ikke være stor, men ødelegger likevel hele Barcelona. Det finnes en rekke verktøy for hvordan man kan avlede en slik asteroide fra et sammenstøt med jorda, men for å komme dit må vi først endre måten vi overvåker universet på. Og vi må samorganisere politikken på feltet, fortsetter 29-åringen.

Hun utdyper:

- I dag er det en kjede av avgjørelser som må tas av flere personer, før en endelig avgjørelse foreligger - i alle fall på papiret. Det gjelder alt fra sekretæren i NASA, de som overvåker verdensrommet via teleskoper, NASA-hovedkvarteret, Det hvite hus og til slutt FNs kontor for Outer Space Affairs.

- Har du noen eksempler på den beredskapen som er tilgjengelig og kan brukes dersom en asteroide kolliderer med jorda?

- Vel, det svaret må du se dokumentarfilmen for å få, sier Ben Hauyoun.

10 000 nær jorda NASA vurderer fortløpende risikoen for at asteroider de har identifisert skal kunne treffe jorda.

Ifølge Norsk Romsenters artikkel er det blitt oppdaget over 600 000 asteroider i vårt solsystem. Mer en 10 000 av disse regnes som Near Earth Objects (NEO).

Tabellen over aktuelle asteroider finner du her.

Det finnes også en skala for å anslå hvor sannsynlig det er at en av disse skal treffe jorda. Denne kalles Torino-skalaen

«Sneier» jorda I moderne tid har det vært få store nedslag. I 1908 eksploderte en asteroide over Tunguska-området øst i Russland og utslettet alt liv i et område med omtrent samme utstrekning som storbyen San Francisco.

Eksplosjonen hadde en sprengkraft rundt 1000 ganger så stor som atombomben over Hiroshima i Japan i 1945.

LAGER FILM: Dokumentarfilmen «Disaster Playground» har premiere i mars neste år. Her er Nelly Ben Hayoun sammen med andre fra filmteamet. Foto: Nick Ballon © Nelly Ben Hayoun Vis mer

Forskere mener også at det var et enormt asteroide-nedslag på Yucatan-halvøya som gjorde at dinosaurene døde ut.

Samtidig er det ofte at asteroider «sneier» jorda, forteller seniorrådgiver Pål Brekke ved Norsk Romsenter.

- De fleste av disse ville man ikke oppdaget før, men nå har overvåkingen, både via rom- og bakketeleskoper blitt mye bedre. NASA har overvåket asteroider lenge. Nå har også ESA startet et program, som blant annet Norge er med på, sier han.

- Trenger tid På nettsidene til dokumentaren «Disaster Playground» presenterers noen av mulighetene som finnes om en asteroide kommer på kollisjonskurs med oss. Blant disse er å flytte asteroider ved hjelp av laser eller energi fra sola, eller endre egenskapene til asteroiden.

Her stilles det også spørsmål ved om det å bruke en atombombe faktisk er en reell mulighet, og om det i det hele tatt er blitt prøvd ut å flytte en asteroide som har kollisjonskurs mot jorda.

Pål Brekke ved Norsk Romsenter tror det er mulig å stoppe eller flytte en asteroide - men at en slik jobb krever tid.

- Om den oppdages 10 til 15 år før et potensielt sammenstøt, ville vi nok klare å sette igang et system for å stoppe den, eller forandre retningen dens noe, sier han.

Tross NASA og ESA og andre organisasjoner og enkeltpersoners overvåking, oppdages ikke alle asteroider som passerer nær jorda i god tid. Den 24. april i år oppdaget forskerne asteroiden som fikk kallenavnet «The Beast». Den passerte jorda mindre enn to måneder seinere.

Den meritterte fysikeren og tidligere NASA-astronauten Ed Lu, uttalte i fjor at det er «sannsynlig» at jorda blir truffet av en stor asteroide dette århundret.

Lander på komet - Jorda har blitt truffet av store asteroider før, og da kan det skje igjen, sier Pål Brekke.

-  Hvor stor sjansen er for at det vil skje, er det vanskelig å anslå, men at samfunnet må forberede seg om noe slikt skjer, er klart, fortsetter han.

- Er det noen gang blitt forsøkt å flytte en asteroide ut av kurs?

- Det er bare Bruce Willis som har forsøkt det, sier Brekke spøkefullt.

- Men vi har latt en romsonde kollidere med en komet, og i november skal Rosettas sonde Philae lande på toppen av kometen 67P for å finne mer ut om kometer og hvor vannet og livet på jorda kommer fra, sier han.

- Et reelt problem Designer og dokumentarist Nelly Ben Hauyoun er opptatt av at arbeidet med å finne og finansiere måter å håndtere asteroidetrusselen på, må fortsette.

- Jeg kan ikke si at det finnes én løsning. FN er klar over ansvaret sitt, men for øyeblikket er de bare i gang med å sette komiteer på plass, sier hun i et intervju med CNN.

- Ingen vet nøyaktig hva FNs svar vil være, og det er et reelt problem, legger hun til.

- NASA kartlegger Avdelingsdirektør Terje Wahl ved Norsk Romsenter mener Ben Hauyoun er inne på noe her.

Foto: OLE C. H. THOMASSEN/Dagbladet
TRENGER TID: Seniorforsker Pål brekke ved Norsk Romsenter tror det er mulig å flytte en asteroide ut av kurs, om den viser seg å være på vei rett mot jordkloden. Men han tror dette er noe som krever tid - mellom 10 og 15 år, anslår han. Foto: OLE C. H. THOMASSEN/Dagbladet Vis mer

- I en hovedforsamling i FN ble det for noen år siden vedtatt at dette er en problemstilling man må se nærmere på. I øyeblikket er noen grupper i «FNs komite for det ytre rom» i gang med arbeidet. En gruppe ser på teknologien, mens en annen ser på hvordan verden bør organisere seg. Men disse gruppene er ikke ferdige ennå, sier Wahl til Dagbladet.

- Så det er ting på gang, men det tar tid, fortsetter han.

- Noe av det viktigste er å finne ut hvor stor faren er, og NASA er gode på å kartlegge asteroidene som er så store at de kan utslette jordkloden. Foreløpig har man ikke funnet noen som ser ut til å treffe oss, sier Wahl.

Foto: Jan-Morten Bjørnbakk / SCANPIX