Tabbe førte til bankkaos

Det var verken virus eller sabotasje som førte til trøbbel med minibanker, kontofon og saldooversikter for millioner av kunder. EDB fellesdata innrømmer nå at alt er deres feil.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Viseadministrerende direktør John-Arne Haugerud innrømmer at feilen ligger hos EDB Fellesdata.

- Det er et teknisk internt driftsproblem, sier Haugerud ifølge digitoday.no. Til Dagbladet.no legger han til:

- Vi vet hva som utløste det. Vi har enda ikke gått så nøye etter årsaken, men vi har kontroll på det.

- Hva var feilen?

- Det vil jeg få lov til å informere kundene våre om først, sier Haugerud.

Først onsdag vil alt være i orden igjen.

Siden torsdag har det vært umulig for kundene å se hvor mye penger de har på kontoen. Kontofonene har heller ikke fungert, og det har ikke vært mulig å overføre penger mellom kontoer. Mange kunder risikerer derfor å ha overtrukket kontoene sine.

Selv om feilen nå er rettet opp, er ikke oppdateringen av pengetransaksjonene ferdig før onsdag morgen, nesten en uke etter at kaoset brøt ut. Minibanker og betalingsautomater fungerer, mens nettbank og kontofon fremdeles bare delvis kan brukes. Du kan fremdeles ikke stole på saldoen på kontoen din. Den blir ikke ferdig oppdatert før på onsdag.

Bankene venter utålmodig på at systemet skal fungere igjen.

- Vi har en god dialog. De er ikke fornøyde med den lange tiden det tar å rette dette opp, men de har tillit til jobben vi gjør. Det er store datamengder som skal lastes tilbake.

De som har tatt ut 20 000 kroner for mye og satser på å ikke bli oppsporet, kommer til å bli skuffet:

- Vi har backup av alle transaksjoner lagret i huset her og utenfor huset. Alle data er intakt, det er bare et spørsmål om tid, sier Haugerud.