- Tabbe svekket togsikkerheten

Jernbaneverkets hardt pressede direktør, Steinar Killi, mener Ap's samferdselsministrer Kjell Opseth og Sissel Rønbeck gjorde en kjempetabbe da de ikke sørget for å sikre Jernbaneverket en sterk ledelse da NSB i 1996 ble splittet opp i tre enheter.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Killi mener dette rammet jernbanesikkerheten på en avgjørende måte.

Fra NSB ble splittet i tre ved årsskiftet 1996- 97, og fram til sommeren 1999, fungerte Jernbaneverket i realiteten som et underbruk av NSB. Manglende ansvarsfordeling og manglende ledelse i noen avgjørende år bidro til at sikkerhetsarbeidet ble underprioritert, mener Steinar Killi.

- Kardinalfeilen som ble begått var at man undervurderte behovet for en sterk, selvstendig ledelse av Jernbaneverket da myndighetene splittet NSB opp i tre enheter, sier han.

Nå lover Killi at Jernbaneverket skal ha full kontroll, med topp moderne sikkerhetstiltak, innen juni neste år.

Dette er eller alt å dømme Killis deadline. Kan han ikke vise til resultater innen den tid, må han finne seg en ny jobb.

Krever resultater

I går møtte han på teppet hos samferdselsminister Terje Moe Gustavsen for å fortelle hvorfor Jernbaneverket ennå ikke har maktet å gjennomføre sikkerhetspåleggene fra Jernbanetilsynet.

- Jeg forventer klare forbedringer i selve sikkerhetsarbeidet. Jeg forventer også klare forbedringer i den generelle sikkerhetskulturen i Jernbaneverket, sier statsråd Gustavsen.

Han ønsker ikke å sette noen frist, men nøyer seg med å si «så raskt som råd».

Gustavsen er imidlertid ikke interessert i å uttale seg om Jernbaneverkets manglende ledelse i årene 1996 til 1999. Killi har full forståelse for Gustavsens hastverk.

- Statsrådens krav skal innfris. Vi kjører nå en intensiv handlingsplan, og skal med det første ansette nye sikkerhetssjefer til våre fire regioner. I tillegg kjører vi intensiv kursvirksomhet. Når dette arbeidet avsluttes i juni neste år, skal vi demonstrere at vi har full kontroll med sikkerheten, sier Killi til Dagbladet.

<B>KRAVENE SKAL INNFRIS:</B> Jernbaneverkets direktør, Steinar Kill, svarer på spørsmål fra pressen etter at han i går hadde et møte med samferdselsminister Terje Gustavsen