Tabukampanje ble for sterk

Et begravelsesbyrå i Trondheim skulle til helga startet en omstridt reklamekampanje. Nå stanser Adressavisa kampanjen. Se kampanjen og les hvorfor.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon
  • Si din mening om kampanjen.

    Begravelsesbyrået Svanholm i Trondheim ønsker å fjerne tabuene rundt døden og begravelsene. Derfor skal de fra og med lørdag sette inn helsides annonser i aviser som skal få oss til å planlegge vår egen begravelse.

    - Vi har laget denne kampanjen for å få mer åpenhet rundt begravelsen. Vi merker at det blir stadig vanskeligere å gjennomføre famliens ønsker etterhvert som familiene blir stadig mer kompliserte etter skilsmisser. Derfor er det viktig at folk selv tenker igjennom hvordan de vil ha det på forhånd, sier gravferdskonsulent Lars Erik Svanholm i Svanholm begravelsesbytå til Dagbladet.no.

    Men ikke alle er like glade for at begravelsesbyrået satser på å nå markedet gjennom reklame. Sosialantropolog Jan Brøgger hevder overfor NRK at kampanjen viser mer forakt for døden enn vilje til å vise åpenhet.

    - Det er mye man vet som man ikke sier høyt. I hvert fall ikke i glorete annonser, sier Brøgger.

    - Vi hadde forventet reaksjoner. Vi åpner jo opp et område som er tabubelagt. Men dette er nøye og seriøst gjennomtenkt av oss, sier Svanholm til Dagbladet.no.

    - På grunn av følelsene


    I dag ga Adresseavisa i Trondheim beskjed om at de ikke kommer til å trykke kampanjen likevel. For designbyrået kommer dette som en stor overraskelse.

    - Jeg blir veldig overrasket over dette, for Adressa har hatt kampanjen i flere uker, sier Aina Bjørnback til Dagbladet.no.

    Hun tror avisa nekter å trykke den fordi andre medier har fått snusen i det, og at kampanjen er kontroversiell. Det nekter ansvarlig redaktør i Adresseavisa Gunnar Flikke for.

    - Jeg er ansvarlig redaktør og har ikke sett denne kampanjen før i dag. Og med den formen kampanjen har nå kommer den ikke på trykk i Adresseavisa, sier Flikke til Dagbladet.no.

    Flikke mener det er uproblematisk at begravelsesbyråer annonserer for sine tjenester i avisa, men på grunn av alle følelsene rundt døden må man behandle temaet varsomt både i redaksjonell omtale og i annonser. Et bilde av en spesialdesignet kiste gjør ikke det mener Flikke.

    Teksten i annonsen

    ”Stadig flere mennesker velger å planlegge sin egen gravferd. Motivene er forskjellige. Kanskje står du uten nær familie. Kanskje står du uten nær familie. Kanskje vi du spare pårørende for beslutninger og organisering i forbindelse med eget dødsfall. Eller du har fått en alvorlig diagnose og ønsker å planlegge gravferden sammen med den nærmeste familien.

    Stadig flere ønsker at gravferden skal ha et personlig preg. Musikk du er spesielt glad i. Dikt eller andre ord som står nært. En god seremoni gjør det kanskje litt lettere å ta farvel, for dem som står igjen.

    I en kultur som har gjort døden til et ikke-tema ønsker Svanholm Begravelsesbyrå å stå for en åpnere linje.

    Vi mener ikke at det nødvendigvis betyr designerkiste. Men vi mener at døden kan snakkes om, og at egen gravferd kan forbredes. Vi gir gode råd.”

    (Teksten fra den første annonsen i kampanjen)

    - Vi skal ha respekt for døden og de av våre lesere som står midt oppe i sorgen i dag. Jeg har sagt til reklamebyrået at de får finne en annen form på kampanjen. Da skal de få komme på trykk i Adresseavisa, sier han.

    Ikke støtende


    Bransjedirektøren for gravferdsbransjen i Handels og Servicenæringens Hovedorganisasjon, Sverre Bjønnes, er dypt uenig med Brøgger. Han har sett kampanjen, men kan ikke finne noe støtende i den.

    - Jeg hadde ingen innvendinger mot den. Vi arbeider for å få mer åpenhet rundt begravelser, og problemet er at folk ikke snakker om det. Jeg kan ikke se at noen kan ta anstøt av dette, sier Bjønnes til Dagbladet.no.

    Han understreker at kampanjen ikke er forhåndsgodkjent av ham eller styret i HSH, men synes heller ikke det var nødvendig å drøfte den på forhånd. Bransjen har etiske retningslinjer for hvordan de kan opptre, og Bjønnes mener kampanjen går godt innenfor det akseptable.

    - Gjør vi noe som støter publikum hjelper ikke det gravferdsbyråene, sier han.

Dette er den omstridte kampanjen og bildtekstene fra den: <p>"Selv om du aldri ble millionær vil du ha bårebil som en" <br><br><br>Kampanjen er laget av Kæm Reklameskapere ved grafisk designer Aina Bjørnback og tekstforfatter Signe Vinge. Gjengitt av Dagbladet.no med tillatelse.
"Selv om du aldri ble designer vil du gravlegges som en"<br><br><br><br>
"Selv om du ikke har evig liv vil du bli husket" <br><br><br><br>