TACOFEST: Dagligvarekjedene kriger om å selge den billigste tacoen. Foto: Adrian Nielsen.
TACOFEST: Dagligvarekjedene kriger om å selge den billigste tacoen. Foto: Adrian Nielsen.Vis mer

Tacofest gir solid tacovekst

Nordmenns appetitt på taco vokser stadig. I fjor ble det solgt tortillas, salsa og krydder for 1,2 milliarder kroner.

(Finansavisen): Tall fra de største aktørene innen taco-produkter viser at nordmenn handlet den meksikanske fingermaten for 1,2 milliarder kroner i 2017. Det er en oppgang på 8 prosent fra året før.

Daglig leder i Santa Maria Norge, Stian Hvaal Møller, mener nordmenns appetitt på taco aldri har vært større.

Så langt i 2018, har vi også en kraftig salgsvekst. Det ser ut som vi er langt i fra et mettet marked for taco, sier han til Finansavisen.

Norge er Europas største forbruker, per innbygger, av taco-produkter.

Priskrig

Veksten kommer av både introduksjonen av nye tacovarianter og kunstig lave priser.

- Meksikansk er en av de kategoriene dagligvarekjedene kriger mest om. Hvis man har det beste tilbudet på fredagstacoen, vil kundene ofte ta resten av helgeinnkjøpet i samme butikk, forklarer forretningsdirektør i Haugen-Gruppen, Edvard Mellbye, som distribuerer Old El Paso, til avisen.

- Ikke fornøyd

- Vi er ikke fornøyd med resultatmarginen, sier daglig leder, Stian Møller i Santa Maria, til avisen.

Av en omsetning på 352,5 millioner kroner i fjor, satt selskapet igjen med 11,5 millioner etter skatt.

Torsk og vegetar

- Vi jobber aktivt for at folk ikke skal gå lei, og kommer stadig med nyheter. Suksessen fremover vil ligge i nyvinninger, sier Møller til avisen.

Han viser til at både torsk og laks blir en mer vanlig proteinkilde. Vegetar-taco er også en trend Santa Maria vil fokusere på.

Andre økonominyheter:

Hegnar: Maset om boligspekulasjon
Espen Eckbo håver inn flere mill. etter rekordår

Unngå overraskende gebyrer og valutasmell på ferie