Tåkestopp kunne vært unngått

Gårsdagens forsinkelser på Gardermoen kunne vært unngått dersom flyplassen hadde hatt et annet landingssystem. Mens passasjerene venter, er søknaden om oppgradering av landingssystemet inne til behandling.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

I går kom tåka som ingen trodde skulle lamme Gardermoen. Flyplassen ble stengt for all trafikk i nesten fire timer. Med landingssystemet Katt-2 kunne forsinkelsene vært unngått. Ventetid vil det bli også i framtida - søknaden om oppgradering av det nåværende systemet har nemlig ikke kommet lenger enn til skirvebordet i Luftfartsinspeksjonen.

Landingssystemet Katt-2 er standardutstyr på de fleste større flyplasser i Norden og Europa og gjør det mulig å foreta landinger med inntil 300 meters sikt.
- Planen var at Gardermoen skulle ha installert dette systemet allerede fra åpningsdagen, sier trafikkdirektør Einar Tafjord ved Oslo hovedflyplass AS. Han vet ikke når søknaden kan være ferdigbehandlet.

- Systemet har aldri tidligere vært operativt i Norge. Jeg tror Luftfartsverket ønsket å se hvordan flyplassen fungerer uten før de tar den endelige avgjørelsen, sier Tafjord.

- Situasjonen er irriterende, sier informasjonssjef Audun Tjomsland i Braathens. Han mener landingssystemet bør innføres så snart som overhodet mulig.