Aloha Airlines flight 243

Taket ble revet av under flygingen

De 89 passasjerene om bord opplevde sitt livs verste mareritt da flyskroget plutselig åpnet seg.

FLIGHT 243: Mens Boeing 737-297-flyet var i lufta, skjedde det en eksplosjon og taket ble revet av. Om bord var 89 passasjerer og seks crewmedlemmer. Foto: NTSB
FLIGHT 243: Mens Boeing 737-297-flyet var i lufta, skjedde det en eksplosjon og taket ble revet av. Om bord var 89 passasjerer og seks crewmedlemmer. Foto: NTSB Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

Den 28. april 1988 var en ganske vanlig vårdag på Hawaii. Det var ganske klar sikt, og gradestokken viste rundt 23 grader celsius.

Klokka var 13.25 på ettermiddagen da Airlines Flight 243 tok av fra Hilo internasjonale flyplass med kurs for Honolulu.

Om bord var 89 passasjerer og 6 crewmedlemmer.

Det 19 år gamle flyet skulle aldri nå fram til sin destinasjon.

Hørte en høy lyd

Like før takeoff gikk andrepilot Madeleine «Mimi» Tompkins rutinemessig over flyet, et Boeing 737-200, uten å finne noe urovekkende, skriver Airways Magazine.

Hun hadde flydd akkurat denne flytypen 3500 timer tidligere, så hun kjente det godt. Nå var det hennes jobb å få det på vingene.

FLIGHT 243: Boeing 737-297-flyet var 19 år gammelt da det la ut på sin siste flight 28. april 1988. Foto: U.S. National Archives
FLIGHT 243: Boeing 737-297-flyet var 19 år gammelt da det la ut på sin siste flight 28. april 1988. Foto: U.S. National Archives Vis mer

Kapteinen var 44 år gamle Robert «Bob» Schornstheimer. Han var en erfaren pilot med hele 6700 timers erfaring i Boeing 737.

Vel oppe i lufta skjedde det katastrofale.

Flyet hadde nådd 24 000 fot (7315 meter) da det plutselig ble rystet av en eksplosjon, går det fram av den offisielle ulykkesrapporten.

Pilotene har seinere fortalt at de hørte et høyt «klapp», etterfulgt av en suselyd. Det neste de hørte, var vind som suste gjennom skroget.

- Blå himmel

Om lag 5,5 meter av flyskroget var blitt skrellet av, slik at passasjerene i øverste del av flyet ble utsatt for den iskalde, tynne høydelufta.

Andrepilot Madeleine Tompkins hode ble kastet bakover som følge av de sterke kreftene.

NØDLANDING: Den blå linja viser hvor flyet egentlig skulle ha flydd, mens den røde linja viser hvor flyet endte opp. Foto: NASA
NØDLANDING: Den blå linja viser hvor flyet egentlig skulle ha flydd, mens den røde linja viser hvor flyet endte opp. Foto: NASA Vis mer

Hun fortalte seinere til flyhavarikommisjonen at det fløy små biter av grått isolasjonsmateriale rundt omkring i cockpiten.

Flykapteinen så at døra til cockpiten var borte.

- Det var blå himmel der hvor taket til første klasse hadde vært, fortalte han.

Idet trykket falt i kabinen, satt alle passasjerene i setene sine, med setebeltet fastspent.

Sugd ut av flyet

Flyvertinne Clarabelle Lansing sto imidlertid og serverte kaffe til passasjerene nær den femte seteraden.

Vitner forteller at hun ble sugd ut av flyet, gjennom et hull på venstre side av skroget. Ingen så henne noensinne igjen.

Den andre flyvertinna sto ved rad 15/16, omtrent ved vingene.

Hun ble kastet over ende, men greide å kravle seg langs gulvet for å hjelpe passasjerene.

Den tredje flyvertinna sto ved rad to, høyt oppe i flyet. Hun ble truffet i hodet av vrakgods, men overlevde de alvorlige skadene.

Ytterligere sju passasjerer ble alvorlig skadet.

Falt 1250 meter i minuttet

Inne i cockpiten hadde kapteinen tatt kontroll over flyet. Det føltes som om flyet svaiet fra side til side, mens han innledet en nødnedstigning.

Ifølge andrepiloten skal nedstigningen på et tidspunkt ha skjedd ved en fart på 1250 meter i minuttet.

Da flyet var kommet ned til en høyde på 4200 meter, greide kapteinen å varsle flyplassen på Maui om nødssituasjonen.

GAMMELT FLY: Ulykken satte søkelys på et hittil ukjent problem - hvorvidt gamle fly fremdeles var flyvedyktige. NTSB/Wikimedia Creative Commons
GAMMELT FLY: Ulykken satte søkelys på et hittil ukjent problem - hvorvidt gamle fly fremdeles var flyvedyktige. NTSB/Wikimedia Creative Commons Vis mer

Bare 6,5 kilometer fra flyplassen hadde kapteinen opprettet en normal nedstigningsbane.

- Flyet ristet litt, vaiet fra side til side og føltes fjærende, fortalte kapteinen i etterkant.

Motoren sviktet

På vei ned sviktet den ene motoren, og nesehjulet så heller ikke ut til å ville låse seg i landingsposisjon.

UFO: Amerikanerne vet ikke hva det er, annet enn at objektet var nær ved å krasje med et militært fly. For første gang på 50 år ble det tirsdag 17. mai holdt en høring i den amerikanske kongressen om UFO-er. Video: REUTERS. Reporter: Håvard T-L Knutsen. Vis mer

Klokka 13.58 landet flyet omsider på rullebane to ved Maui flyplass. Kapteinen sa han var i stand til å gjennomføre en normal touchdown.

Ved hjelp av bremsene og kreftene fra den ene jetmotoren, som ble reversert for å hjelpe til med bremseprosessen, klarte han å stoppe.

Alle om bord på flyet ble nødevakuert mens flyet sto på rullebanen.

Etter den dramatiske landingen kunne en av passasjerene fortelle at hun hadde gjort en interessant observasjon idet hun skulle gå om bord.

Sprekk i flyskroget

Hun hadde sett en sprekk på flyskroget, ikke langt fra passasjerdøra.

Kvinnen sa imidlertid aldri fra om det hun hadde sett, verken til flyvertinnene eller til bakkemannskapene.

Hele 25 passasjerer kom ut fra det hele uten en skramme. 57 fikk mindre skader, mens sju ble alvorlig skadet.

Passasjerene fra rad to ti sju ble hardest rammet, da vrakgods og ledninger ble virvlet opp rundt omkring dem.

Dårlig vedlikehold

Flyvertinna som ble sugd ut av flyet ble antatt død av myndighetene, som følge av skadene hun må ha pådratt seg.

- Flyvertinna ble sugd på voldsomt vis ut av flyet, og passerte en skarp og ujevn åpning av metall på vei ut, skriver havarikommisjonen.

Skadene på flyet var for store til at det kunne repareres. Det ble demontert på stedet og solgt som vrakgods.

Delen av flyskroget som ble skrellet av, ble aldri funnet igjen.

EVAKUERT: Alle om bord på flyet ble evakuert ut på rullebanen. Foto: AP/NTB
EVAKUERT: Alle om bord på flyet ble evakuert ut på rullebanen. Foto: AP/NTB Vis mer

Etter ulykken konkluderte amerikanske myndigheter med at feilen skyldtes for dårlig vedlikeholdsprogram og kontrollrutiner fra Aloha Airlines' side.

Historien om ulykken inspirerte handlingen i filmen Miracle Landing, som ble sendt på TV på begynnelsen av 90-tallet.

Vi bryr oss om ditt personvern

Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer