Taket er nådd

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon
  • De høye drivstoffprisene er blitt et viktig politisk spørsmål i de fleste vestlige land. Presset mot myndighetene for å sette ned avgiftene har ført til blokader og kaos. Samtidig er presset mot OPEC økt for å få oljelandene til å skru opp kranene. I USA er dette blitt et hett tema i presidentvalgkampen. Nå har OPEC vedtatt å øke produksjonen, og råoljeprisene gikk litt ned. Men det er de offentlige avgiftene som veier tyngst for utsalgsprisene.
  • I Norge er vi i den spesielle situasjonen at vi som verdens nest største oljeeksportør samtidig har de høyeste bensinprisene. Dette har delvis vært begrunnet med miljøhensyn, men det viktigste har selvsagt vært at avgiftene har vært en kjærkommen inntekt for statskassa. Etter at bilen er blitt allemannseie, slår de høye avgiftene urettferdig ut både sosialt og geografisk.
  • Det er åpenlyst at vi har nådd taket både på bensinavgiftene og andre avgifter. De sterke kravene som er kommet for å få satt ned avgiftene, må politikerne ta hensyn til. Derfor er det nå praktisk talt samstemthet på Stortinget om å sette ned bensinprisen. Men det er neppe tale om noen drastisk reduksjon. Det må være en justering som ikke får for store virkninger på finanspolitikken. Blir bensinen flere kroner billigere, slik Carl I. Hagen og bilorganisasjonene fabler om, vil det frigjøre midler som vil øke presset i en allerede opphetet økonomi. Alternativet er å øke skattene og innføre nye avgifter, eller kutte drastisk i statens utgifter. Det er lite realistisk.
  • Finansminister Brofoss sa like etter krigen at det er utrolig hvor mye skatt folk kan betale bare de blir vant til det. Den tesen holder ikke lenger, særlig ikke når det gjelder mange av våre avgifter. Våre politikere kan ikke lenger saldere budsjettene ved å øke avgiftene. I stedet må det prioriteres hardere på utgiftssida, og pengene brukes slik at de gir større effektivitet enn i dag. Debatten i Arbeiderpartiet viser hvor vanskelig en slik oppgave er. Men det nytter ikke lenger å skyve problemet foran seg.