- Takk for alt

Dagbladet.nos lesere mente Adressavisas sensur av begravelsannonsen var gal. Dette er takken.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon
  • Se annonsekampanjen som ble stoppet her
  • Tabukampanjen ble for sterk for Adresseavisa
  • Bli med i debatten og si din mening
  • Presseforbundet - Jeg ville trykket annonsen

    Begravelsesbyrået klarte å få redaktøren av Adressavisa til å stanse en annonsekampanje på tre helsider. Årsaken var at budskapet ble for sterkt. Bildene av designerkister og begravelseslimoer ble for sterke. Her er den endrede versjonen som, klok av skade, nå er godkjent av sjefredaktøren:

    «9 av 10 engasjerte lesere av Dagbladets nettavis ga uttrykk for at de likte annonsene våre. Vi beklager at kampanjen ble stanset. Svanholm Begravelsesbyrå ønsket å informere om hvilke muligheter du har for å planlegge egen gravferd.»

    - Hvorfor henviser dere til våre lesere?

    - Ingen i Trondheim har fått sett annonsen, siden den ble stoppet. Men de har fått med seg nyheten om at vi kanskje hadde laget en uetisk annonse. Det er et galt inntrykk. Dere la den ut på nettet. Og de aller fleste av deres lesere likte annonsen. Det er viktig for oss å fortelle, sier tekstforfatter Signe Vinge i Kæm Reklameskapere til Dagbladet.no.

    Hun legger ikke skjul på at annonsen har hatt god effekt selv om den ikke kom på slik som planlagt.

    - Vi føler likevel dette har vært et overtramp i forhold til ytringsfriheten. Det bør langt bedre begrunnelser til for å stanse en annonse, sier hun.

    Vinge hevder flere andre lokalaviser har meldt sin interesse og forsøkt å få byrået til å annonsere i deres aviser. Den redigerte annonsen kommer på trykk i helgemasasinet til lokalavisa Adresseavisa på lørdag.

    Opprinnelig hadde begravelsesbyrået helt andre hensikter med annonsen enn å få folk til å kjøpe designerkister.

    - Vi har laget denne kampanjen for å få mer åpenhet rundt begravelsen. Vi merker at det blir stadig vanskeligere å gjennomføre familiens ønsker etterhvert som familiene blir stadig mer kompliserte etter skilsmisser. Derfor er det viktig at folk selv tenker igjennom hvordan de vil ha det på forhånd, sa gravferdskonsulent Lars Erik Svanholm i Svanholm begravelsesbytå til Dagbladet.no i forrige uke.

  • Se annonsekampanjen som ble stoppet her
  • Tabukampanjen ble for sterk for Adresseavisa
  • Bli med i debatten og si din mening
  • Presseforbundet - Jeg ville trykket annonsen
<B>GODKJENT:</B> "9 av 10 likte annonsen", skriver reklamebyrået i sin redigerte versjon av den sensurerte annonsen.