LABER STEMNING: - Det er litt laber stemning, sier korpsmamma Astri Kamsvåg fra hotellet på Lillestrøm hvor Minde skoles musikkorps har overnattet. Her er hun bakerst til høyre, sammen med (foran fra venstre) Victoria Dyrseth, Anni Kamsvåg Frantzen, Eline Yndestad og (bak fra venstre) Fredrik Ertvaag, Ada Ulvestad og Brage Dyrseth og Mari Chamberlain (sistnevnte i midten til høyre. Foto: Privat
LABER STEMNING: - Det er litt laber stemning, sier korpsmamma Astri Kamsvåg fra hotellet på Lillestrøm hvor Minde skoles musikkorps har overnattet. Her er hun bakerst til høyre, sammen med (foran fra venstre) Victoria Dyrseth, Anni Kamsvåg Frantzen, Eline Yndestad og (bak fra venstre) Fredrik Ertvaag, Ada Ulvestad og Brage Dyrseth og Mari Chamberlain (sistnevnte i midten til høyre. Foto: PrivatVis mer

Skolekorps avlyser Berlin-tur etter Norwegian-kansellering

Takker nei til Norwegians tilbud om «buss for fly» Oslo- Berlin etter fly-kansellering

- Ville tatt for lang tid å komme til hektene, sier korpsmamma Astri Kamsvåg om den 16 timers bussturen.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Dagen etter at Minde skoles musikkorps fra Bergen landet på Gardermoen og fikk meldingen om at Berlin-flyet var kansellert, ser korpset seg nå nødt til å avlyse hele turen.

Korpset har takket nei til flyselskapet Norwegians tilbud om «buss for fly» fra Lillestrøm til Berlin, med avreise klokka 10 idag.

- Det ville tatt for lang tid å komme til hektene igjen, sier korpsmamma Astri Kamsvåg til Dagbladet.

Finansiert med dugnad

Korpset har vært på reisefot siden i 12-tida i går , og med en to dagers forsinkelse og en busstur på hele 16 timer i kroppen, ville det ifølge Kamsvåg rett og slett ha blitt for tøft for de unge musikantene.

48 barn og unge er med på 60-års jubileumsturen for korpset, som skulle ha vart fram til torsdag. Egentlig skulle den ha gått til Berlin men ender nå på et hotell på Lillestrøm.

- Turen er finansiert av loppemarkeder, spilleoppdrag og dugnader. Vi skulle ha spilt konsert med et annet korps i dag, så det gikk i vasken. Alt var planlagt i minste detalj. Det er veldig synd, og barna hadde gledet seg i lang, lang tid, sier Kamsvåg.

Dagbladet har i hele formiddag forsøkt å få kontakt med Norwegian for kommentarer, men har så langt ikke fått svar.

Artikkelen fortsetter under annonsen

- Absurd begrunnelse

Først i ett-tida i natt fikk korpsmedlemmene lagt seg. Da Kamsvåg snakket med Dagbladet i formiddag, var hun og korpsmedlemmene fortsatt både frustrerte og oppgitte over Norwegian. Hun mener begrunnelsen fra flyselskapet er «absurd».

- Vi fikk bare vite at piloten var syk, og det er en absurd begrunnelse. I alle andre yrker har man jo en back-up. En pilot er en ganske sentral funksjon, men tydeligvis ikke viktig nok til at Norwegian har en back-up, sier hun til Dagbladet.

Nå undres hun på hva hun selv og de tre barna skal gjøre for å redde ferien. Etter Berlin-oppholdet var planen å dra videre til Andorra.

- Vi må jo få refundert de nye flybillettene som vi må kjøpe, og å kjøpe nye flybilletter av Norwegian, det vet jeg ikke om jeg tør, sier Kamsvåg.

Vil ha utgifter dekket

Hun forteller at minst åtte skulle videre fra Berlin og i ulike retninger i Europa, og får problemer med å få gjennomført ferien.

Nå forventer Astri Kamsvåg at Norwegian rydder opp.

- Vi forventer at de dekker alle utgifter, og at vi får en skikkelig beklagelse, sier hun til Dagbladet.

- Beklager på det sterkeste

I går sa presseansvarlig i Norwegian, Daniel Kirchhoff, følgende til Dagbladet etter kanselleringene:

- Vi har dessverre måttet avlyse flere flygninger i går og i dag, hvilket vi på det sterkeste beklager overfor de berørte passasjerer. Dette er en forferdelig situasjon for de reisende, hvilket vi beklager på det sterkeste.

Norwegian sa da at passasjerene fikk direkte informasjon, så fort selskapet ble klar over situasjonen.

- De kan få full refusion for billetten, eller ringe til vårt kundesenter, hvor vi sitter klare til å hjelpe så godt vi kan. Vi vil gøre hva vi kan for å få passasjerene fram til deres destinasjon, men vi opplever dessverre på mange ruter at det er veldig vanskelig å finne alternativ transport, sier Kirchhoff og legger til:

- Vi søker etter muligheter i eget nettverk, samt ser på billetter hos andre selskaper. I flere tilfeller har vi også oppfordret passasjerer til å se om det kan lykkes å finne alternativ transport på egen hånd. Lykkes dette innenfor et rimelig prisnivå, vil vi dekke utgiftene. Igjen kan vi kun beklage overfor de berørte passasjerer. Vi forstår deres frustrasjon.