Takstsprik på 500 prosent

Med to dagers mellomrom takserte to takstmenn den samme vannskaden. Prisen på oppussingen varierte med 190.000 kroner.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

- Dette skal rett og slett ikke være mulig, sier advokat Jens Petter Bull som representerer ekteparet som kreves for oppussingskostnadene.

I mai i år solgte ekteparet fra Vinderen i Oslo eneboligen sin til en profesjonell investor. Da investoren oppdaget at det var vannskade på et av badene kontaktet han en av Oslos mest kjente takstmenn. Takstmannen fastsatte oppussingskostnadene til 240000 kroner.

- Min klient kunne ikke begripe at skadene var så omfattende. Han kontaktet en ny takstmann. Denne takstmannen kom fram til at oppussingskostnadene var på 50000 kroner, sier advokat Jens Petter Bull.

Enormt sprik

Advokaten har store problemer med å forstå hvordan to takstmenn kan komme fram til to så forskjellige takster. Ut fra papirene har de nemlig fått det samme oppdraget - å finne skaden og gjøre et anslag på hvor mye det vil koste å utbedre den.

- For oss er det vanskelig å forholde oss til disse takstene. Takstinstitusjonen blir meningsløs dersom man ikke kan stole på den. Alle har ikke mulighet til å engasjere advokat for å komme til bunns i slike saker, sier advokat Bull.

Han jobber mye med erstatningssaker ved eiendomsskifte og reine forsikringssaker.

- Takstene varierer mye avhengig av hvem som har engasjert takstmannen. Dette er imidlertid et av de mest graverende tilfellene jeg har vært borti, sier Bull.

Befaring

Som et ledd av saksutredningen har begge advokatene nå vært på befaring. Advokat Bull mener at taksten på 50000 kroner er den som er mest riktig. Motparten, investor Jørn Hokholt er uenig.

- Vi håper å komme til et forlik med motparten der vi får dekke våre utgifter. Forskjellene i takstene er ikke så dramatisk forskjellig, de avspeiler bare hva slags type oppussing som den respektive takstmann mente var riktig, sier han.

Direktør Arne Støbakk i Norges Takseringsforbund mener at det er oppsiktsvekkende at takstmenn kan vurdere en våtromsskade så forskjellig.

- Det som er merkverdig er jo at den som har økonomisk gevinst av en lav takst får en lav takst, og at den som har økonomisk gevinst av en høy takst får en høy takst. Hvem som har rett eller feil vil ikke jeg ta stilling til, men det er klart at dette er beklagelig, sier Støbakk.

Oppgitt : Advokat Jens Petter Bull er oppgitt over at to takstmenn kan komme fram til så forskjellige takster på samme oppdraget. Han mener takstbransjen bør rydde opp.