Vi bryr oss om ditt personvern

Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer

Nyheter

Mer
Min side Logg ut

Taleregistratoren må til Florida

Svarene etter flyulykken på Stord lar vente på seg. Amerikanske eksperter overtar analysen av taleregistratoren.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(Dagbladet.no:) Både taleregistratoren og ferdskriveren, som ble funnet i halepartiet på Antlatic Airways-flyet som havarerte på Stord flyplass tirsdag, er så medtatt av varmepåvirkningen at ekspertene i London har slitt med å hente ut informasjon.

Fire menneskeliv gikk tapt da BAe 146-maskinen skle av rullebanen.

Nå er det avklart at flyets ferdskriver må bli lenger i London, i håp om at viktig informasjon lar seg redde. Taleregistratoren er nå sendt videre til eksperter i Florida.

For stor varmepåvirkning

- Taleregistratoren er på vei over Atlanteren. Forhåpentlig vil den la seg avlese av eksperter i Florida. Disse har spesialisert seg på å få fram vanskelig tilgjengelig informasjon, sier fungerende direktør Grete Myhre i Havarikommisjonen til Dagbladet.no.

Havarikommisjonen hadde håpet å ha informasjon fra ferdskriveren i hende allerede, men så er ikke tilfelle.

- Det har tatt mer tid enn vi håpet på. Årsaken er trolig at ferdskriveren og taleregistratoren har vært utsatt for for stor varmepåvirkning i for lang tid. Vi har fortsatt håp om at ferdskriveren vil la seg avlese i London, sier Myhre.

Onsdag skrev Dagbladet.no at flyets to svarte bokser er designet for å tale varme på 1100 grader i en halvtime og en påkjenning på flere tusen G.

VANSKELIG JOBB: Analysen av Atlantic Airways-flyets taleregistrator og ferdskriver viser seg å bli vanskeligere enn antatt. Foto: Odd Mehus
VANSKELIG JOBB: Analysen av Atlantic Airways-flyets taleregistrator og ferdskriver viser seg å bli vanskeligere enn antatt. Foto: Odd Mehus Vis mer

- Trenger informasjonen

Dersom det viser seg umulig å hente ut informasjon fra flyets taleregistrator og ferdskriver, vil Havarikommisjonens muligheter for å finne årsaken til flyulykken svekkes betraktelig.

- Vi trenger informasjon fra registratorene for bekreftelse av tekniske funn eller spor som har dukket opp i samtaler med de involverte i ulykken, sier Myhre.

Hun avviser at Havarikommisjonen har en hovedteori de nå jobber etter.

- Vi har ingen teori. Først må vi se på det materialet vi har. Deretter må vi vurdere om det er behov for å komme med såkalte umiddelbare tilrådinger (gå ut med funn knyttet til sikkerhetsmessige svakheter journ. anm.). Det er slett ikke sikkert vi vil komme med umiddelbare tilrådinger, sier Grete Myhre

image: Taleregistratoren må til Florida
HALEPARTIET:</B> Ferdskriveren og taleregistratoren, som ble funnet i flyets haleparti, har vært utsatt for for høy varme.