FOR LITE MOSJON: WHO anbefaler voksne å bevege seg minimum 150 minutter med moderat intensitet i uka. 28 prosent av verdens befolkning klarer ikke minimumskravet. Illustrasjonsfoto: NTB Scanpix
FOR LITE MOSJON: WHO anbefaler voksne å bevege seg minimum 150 minutter med moderat intensitet i uka. 28 prosent av verdens befolkning klarer ikke minimumskravet. Illustrasjonsfoto: NTB ScanpixVis mer

Helse og fysisk aktivitet:

Tall på inaktivitet blant befolkningen gir grunn til bekymring

Bare 30 prosent av Norges befolkning får nok mosjon ifølge norsk forsker. WHO slår alarm om helserisiko.

Ifølge data fra Tromsøundersøkelsen fra 1980 og fram til i dag var så mange som mellom 20 og 25 prosent av den norske befolkningen inaktive.

Men ifølge Bente Morseth, førsteamanuensis ved Universitetet i Tromsø skulle det ved en kontroll vise seg at det sto enda verre til. Bare 30 prosent av befolkningen får den mosjonen som trengs.

- Da vi hengte akselerometer på respondentene for å måle objektiv fysisk aktivitet gjennom ei uke viste det seg at 70 prosent av befolkningen var inaktive. Folk har en tendens til å lyve om aktivitet i spørreundersøkelser, sier Morseth.

Ifølge Tromsøundersøkelsen, som gjennom 40 år har gitt kunnskap om nordmenns helsetilstand, har mengden fysisk aktivitet på fritida holdt seg stabil, men stillesitting i arbeidslivet har økt betraktelig.

- I 1985 hadde 35 prosent stillesittende arbeid. I 2016 var det 56 prosent. Det er en stor økning. Folk tilbringer mye tid på jobb. Arbeidslivet er absolutt en arena man kan se nærmere på. Dette må følges opp fra øverste hold, sier Morseth.

TRENING: John Ertzgaard viser sammen med Alvilde Grønneberg og Silje Aukrust smarte øvelser for deg som vil bli bedre til å løpe. Video: LARS EIVIND BONES Vis mer Vis mer Vis mer

WHO-alarm

Det er ikke bare Morseth som er bekymret. Verdens helseorganisasjon (WHO) slår nå alarm etter at det denne uka kom en fersk rapport om inaktivitet på verdensbasis.

WHOs eksperter står bak rapporten som viser at så mange som 1 av 4 av verdens befolkning er fysisk inaktive.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Ifølge WHO øker mangel på fysisk aktivitet risikoen for blant annet hjerte- og karsykdommer, flere typer kreft, diabetes og mental helse. Ifølge rapporten bør fysisk aktivitet prioriteres politisk i alle land så fort som mulig.

Med tanke på Tromsøundersøkelsen mener Morseth at det er en stor risiko for at også tallene som rapporteres av WHO er enda høyere.

- Bekymringsfullt

- Det er bekymringsfullt. Det er ingen ønskelig situasjon med tanke på all dokumentasjon som finnes om fysisk aktivitet og helseeffekter, sier Morseth om rapporten.

Rapporten ble publisert av The Lancet 5. september og er basert på spørreundersøkelser utført i 168 land. Den viser at mangelen på fysisk aktivitet blant voksne mennesker over 18 år har vært uforandret siden 2001.

Kvinner er mindre fysisk aktive enn menn og de rikeste landene har høyest inaktivitet blant befolkningen.

Ser til røykeloven

- Man må ha samfunnet på lag hvis man skal lykkes i å endre dette. Vi har sagt at fysisk aktivitet er viktig i 20 år, men folk blir ikke mer aktive av den grunn. Røykeloven er et godt eksempel på at folk kanskje må bli litt styrt, sier Morseth.

Hun mener det må økonomiske prioriteringer til for å bøte på problemet.

- Det må komme noen insentiver fra staten for å tilrettelegge for aktivitet, sier hun.

I 2016 var mellom 20-29 prosent av norske menn inaktive, ifølge WHO-rapporten. For norske kvinner var tallet mellom 30-39,9 prosent.

WHO anbefaler minimum 150 minutter moderat fysisk aktivitet eller 75 minutter fysisk aktivitet med høy intensitet i uka for voksne mennesker.

Lite aktivitet betydning

Ifølge Morseth viser forskning at fysisk aktivitet har god effekt for å forebygge brystkreft. Dette gjelder også til en viss grad tarmkreft.

- Fysisk aktivitet er det enkleste du kan gjøre for å bedre helsa di. Det er mye dokumentasjon på at fysisk aktivitet forebygger hjerte- og karsykdom og slag. Fysisk aktivitet har også betydning for utvikling av diabetes, overvekt og høyt blodtrykk, sier Morseth.

Hun påpeker at det for inaktive mennesker kan ha gode helsegevinster av å være bare være litt aktive.

- Man får gode helsegevinster av å være aktiv 150 minutter i uka, men de som er minst aktive har mest utbytte av å bli litt aktive. 90 minutter i uka vil også gi betydelige helsegevinster som redusert risiko for tidlig død. Lettere depresjon kan også bedres ganske fort, sier Morseth.