Tall-tull

TRONDHEIM (Dagbladet): Åse Gullfrid Steen (30) blir nektet studieplass ved sosialhøgskolen fordi hun har såkalt dyskalkuli - vanskeligheter med å regne.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Rundt ti prosent av alle skoleelever i Norge har problemer med å regne. Fire-fem prosent lider av dyskalkuli.

Endret reglene

- To ganger har jeg forsøkt å komme inn på sosialhøgskolen på særinntak, men har blitt avvist, forteller Åse Gullfrid Steen. Hun vil bli barnevernspedagog, men mangler eksamen i matte og naturfag.

- Men jeg er tretti år og vil gjerne utnytte anleggene jeg har, sier hun.

For tre siden var det nødvendig med eksamen i fire gymnasfag for å komme inn på sosialhøgskolen.

Mens Åse tok sine eksamener i norsk, engelsk, samfunnslære og historie, ble reglene forandret.

Nå må man ha eksamen i seks fag.

For studenter som lider av dysleksi - lese- og skrivevansker - er det unntak i regelverket.

Opprørt

- Jeg ønsker å gjennomføre en sosionomutdanning og har mye å bidra med. Så skal jeg altså ikke få lov, fordi jeg ikke skjønner matematikk, sier trondheimskvinnen, som ikke har noen problemer med praktisk regning.

Det er den teoretiske matematikken hun ikke begriper, selv om hun har gjort flere forsøk.

Ifølge ekspertene lider Åse av «pedagogisk dyskalkuli». Trolig falt hun av lasset i matematikktimene allerede tidlig i barneskolen.

Å ta igjen det tapte har vist seg å være umulig.

Fortsatt gjøres det lite for å hjelpe barn med regnevansker. Lider du av ordblindhet får du ofte hjelp.

Men har du problemer med tallene, blir du fort betegnet som dum.

En undersøkelse blant 950 skoleelever viste at ti prosent av alle skolebarn har problemer med matematikk. Fire-fem prosent har dyskalkuli.

Dr.scient. Snorre Ostad ved Institutt for spesialpedagogikk i Oslo sto bak undersøkelsen som var ferdig for to år siden.

Blir hindret

Ifølge Ostad følger matematikkvanskene elevene helt opp til voksen alder. Det avskjærer mange fra å komme inn på høyere utdanning.

Spesialpedagogen mener dyskalkuli har kommet i skyggen av det mer kjente problemet dysleksi.

Årsaken kan være at dyskalkuli ikke har et fast symptombilde.

- Reglene må forandres. Det må være nok med en faglig attest for å bli fritatt for kravet om ståkarakter i matematikk, mener Åse Gullfrid Steen.

Hun ønsker kontakt med andre som lider av dyskalkuli.

- Det er på høy tid at vi slår oss sammen og gjør noe med dette, sier trondheimskvinnen som har papirer som bekrefter at hun har «gode intellektuelle ressurser».

<B>MATTE-TRØBBEL:</B> Åse Gullfrid Steen vil bli barnevernspedagog, men kommer ikke inn på sosialhøgskolen. Hun har regnevansker.