BRUKER GAMLE TALL: Statsminister Jens Stoltenberg bruker tall som gir et bedre inntrykk av de rødgrønnes politikk, om man sammenligner ledighetstall med vårt naboland Sverige. Foto: SCANPIX
BRUKER GAMLE TALL: Statsminister Jens Stoltenberg bruker tall som gir et bedre inntrykk av de rødgrønnes politikk, om man sammenligner ledighetstall med vårt naboland Sverige. Foto: SCANPIXVis mer

Tallbløff fra Stoltenberg

Villeder velgere med gamle ledighetstall i TV-debatt.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

||| (Dagbladet.no): Jens Stoltenberg hevder arbeidsledigheten i Sverige er på over en halv million.

Det er feil. Han bruker gamle tall og bommer dermed ganske grovt.

Om Stoltenberg hadde vært bilselger og ikke politiker, ville hans bruk av uriktige opplysninger vært å anse som villedende markedsføring. Men, fordi politikk ikke er bilsalg, slipper han unna med å bruke gale tall i valgkampen.

Det var i en TV-sendt debatt på NRK 31. august fra Hvittingfoss at Stoltenberg snakket om arbeidsledighet i andre land kontra Norge.

- Sverige har rundt 500 000 arbeidsløse, vi har noen og 70 000 arbeidsløse, sa Stoltenberg.

Fremhever norske ledighetstall
Stoltenbergs poeng i valgkampen har vært at Norge har kommet bedre ut av finanskrisen enn andre land. Årsaken er den rødgrønne regjeringens politikk.

Om Stoltenberg skal opptre på TV med tall, bør han bruke riktige tall. Det gjorde han ikke i Hvittingfoss. Norges statsminister Jens Stoltenberg opplyste at arbeidsledigheten i Sverige var rundt en halv million.

Det riktige, og mest oppdaterte tallet er 398 000 arbeidsledige.

Pugger valgutspill
Nå kan det hende at Stoltenberg hevder han ikke visste at det var kommet nye arbeidsledighetstall i Sverige, men med et hærskare av rådgivere rundt seg, burde noen av dem sjekket før sending hva de ferske tallene er. De ble sluppet fire dager før debatten.

Det politikere sier i valgkampen er ikke tilfeldig. De blir drillet av sitt valgkampapparat, og de pugger tall og opplysninger som brukes i debatter.

Av alle politikere, bør Stoltenberg vite at arbeidsledighetstall oppdateres kontinuerlig. Han har selv en fortid som ansatt i Statistisk sentralbyrå, men i debatten valgte han å bruke tall utdaterte tall som var høyere enn de ferske tallene.

Markedføringsloven er en inngripen i folks ytringsfrihet og den gjelder ikke politiske ytringer. Den gjelder bare de som kommer med utsagn når de skal selge kommersielle produkter og tjenester. Uansett forsøker Stoltenberg å selge Arbeiderpartiet i valgkampen med sine uttalelser. Han har et ansvar for å bruke riktige opplysninger. Hovedprinsippet i markedsføringsloven er at den som fremsetter opplysninger må kunne dokumentere dem.

Om han bevisst velger å bruke gamle og høyere tall for å sette sin egen politikk i et bedre lys, kan man bare spekulere i.
 
Valgte de høyeste tallene
Dagbladet.no får opplyste fra Statistiska centralbyrån i Sverige, som tilsvarer Statistisk sentralbyrå (SSB) i Norge, at junitallene Stoltenberg brukte nesten alltid er høyere enn andre måneder i året. Årsaken er at ungdom melder seg arbeidsledige i juni for å få sommerjobb. Dermed er det et unaturlig hopp i statistikken i juni i forholdet til snittet ellers i året.

Om Stoltenberg hadde brukt 2. kvartalstallet fra Sverige ville de vært lavere, men han lot være. Om han hadde brukt de siste månedstallene for juli som forelå, ville arbeidsledigheten i Sverige vært enda lavere enn han sa.

Statistikerne i vårt naboland opplyser til Dagbladet.no at tallene Stoltenberg brukte er landets offisielle tall og sendes organisasjonen OECD. Disse brukes for å sammenligne tallene med andre land, blant annet Norges ledighetstall som kommer fra SSB.

Tallene Stoltenberg brukte er feil. Med sin uttalelse på TV bløffet han velgerne og la på arbeidsledighetstallene i Sverige med over 20 prosent. Til Stoltenbergs informasjon kommer nye ledighetstall i Sverige 17. september, men da er valgkampen over i Norge.