Tallenes tale

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Vi ser at fagfolk fra universitetene har funnet ut at kalkulatoren står i veien for skoleelevers forståelse av tallenes tale. Det var på tide. Vi tror rett nok at realfagenes kranke skjebne i norsk skole har dypere årsaker. Men holdningen til kalkulatoren er et symptom: Det skal ikke være mye anstrengelse i skolen. Har du et instrument som gjør den slitsomme matten lettere, hvorfor ikke ta den i bruk?

Men resultatet blir at den viktige tallforståelsen ikke blir med. De prosessene som skjer inne i kalkulatorene får ikke elevene forståelse for og innsikt i. Og har du ikke tallforståelse, har du selvsagt også problemer med å forstå hva tallene som kommer fram på kalkulatorskjermen egentlig sier. Det kan bli skjebnesvangert om eleven skal bli arkitekt eller ingeniør og trenger en dypere forståelse for bærestyrken i materialer og konstruksjoner. Skolen må igjen få en regnepedagogikk uten kalkulator.