Talltull fra Dagbladet.no

FrP svarer Dagbladet.nos påstander om regnetriks.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Dagbladet.no kjører en såkalt «faktasjekk» av politiske partier i denne valgkampen. Nettavisen har som ambisjon å avsløre partienes valgløfter - og foretar etter egenreklamen å dømme - en vurdering av om valgløftene holder vann.

I dag var turen kommet til Fremskrittspartiet og etter oppslagets omfang og overskrift å dømme virker det som avisen virkelig kan avsløre vårt parti. Dessverre for avisen går de surr i økonomenes definisjoner i stedet for å se hva FrP faktisk fokuserer på.

Dagbladet.no fremmer følgende anklager:

1. På inntektssiden:

Dagbladet.nos anklage A:

Moms på bilavgifter er ingen særavgift til staten eller samferdselssektoren.

Svar: Nei, hadde det enda vært det! FrPs poeng er at det uomtvistelig er slik at momsen på bensin og diesel er en avgift, som helt uavhengig av hva den heter, blir betalt pr. liter drivstoff av nettopp de bileiere som trenger drivstoffet. Derfor kaller vi det en bilavgift. (Samme logikk brukes for øvrig av Opplysningsrådet for Veitrafikken (Bil og Vei statistikk 2005, bl.a. side 119 og 120 ))

Dagbladet.nos anklage B:

Finansdepartementet bekrefter til Dagbladet.no at CO2-avgiften ikke er noen bilavgift, men en miljøavgift.

Svar: Navnet skjemmer ingen, mener vi. Det er uomtvistelig slik, også her, at CO2-avgiften som er pålagt drivstoff blir betalt pr. liter drivstoff av nettopp de bileiere som trenger drivstoffet. Vi kaller det derfor en bilavgift med svært god samvittighet. For bilister som må betale denne avgiften spiller Finansdepartementets definisjoner liten rolle.

2. På utgiftssiden:

Dagbladet.nos anklage C:

Det brukes 5,1 mrd.kr, over fylkeskommunale og kommunale budsjetter til veier, og det bygges faktisk vei for bompengene som innkreves.

Svar: 1. FrPs poeng er at, som Dagbladet fortjenestefullt opplyser, nettopp at statens bevilgninger til riksveier er nøyaktig 13 114 100 000 kr, mens inntektene fra bilistene er nøyaktig 49 873 500 000 kr. (I år blir de for øvrig langt høyere grunnet rekordhøy oljepris)

2. At det faktisk bygges veier for bompengene som innkreves til bygging av veier burde kanskje være opplagt - også for Dagbladet. FrP har ikke forsøkt å gjøre ett poeng av noe annet, men kan opplyse at bompengene som for eksempel innkreves i Oslo i stor grad går til kollektivtrafikk, ikke til veier.

3. At fylker og kommuner av eget valg bruker penger til vedlikehold av veier, endrer ikke det faktum at staten kun bevilger 13 milliarder kroner til vegformål over samferdselsdepartementets budsjett. Frie midler som bevilges til kommuner og fylkeskommuner er nettopp det - frie midler. De kan like gjerne brukes på helt andre formål.

Fremskrittspartiet har fokusert på hva Staten tar inn av avgifter på bil- og bilbruk og hva staten igjen bevilger til vegformål over statsbudsjettet. Her er det et enormt gap. I tillegg kunne vi for eksempel ha tatt med lokal bensinavgift som innkreves i Tromsø. Det har vi ikke gjort av samme grunn.

Vi har heller ikke tatt med de enorme kostnadene vårt næringsliv har som følge et elendig vegnett. Ikke har vi tatt med de enorme kostnadene samfunnet har som følge av at personer dør og blir alvorlig skadet i trafikken heller - som åpenbart henger sammen med bevilgninger til vegformål.

Ny E 18 gjennom nordre Vestfold er et klassisk eksempel i så måte. Menneskelige lidelser lar seg ikke kostnadsberegne men de er enorme!

Oppsummert:

Det er sammenheng i at det faktisk er bilistene som betaler momsen på bensinen. Derfor kaller vi det «bilavgift».

Det er ikke sammenheng i at STATEN tar inn 50 mrd. i avgifter og at FYLKER OG KOMMUNER bruker 5 mrd. til vei. Ikke er det sammenheng i størrelsene og ikke er det fra den samme kassen.

FrPs løfter, som er det Dagbladet.no ifølge sin egen nettside ønsker å etterprøve - er at partiet ønsker å foreta en kraftig utbygging av riks og stamveinettet i Norge, samt å fjerne alle bomstasjoner. Det er et løfte vi gjennom forslag i Stortinget har kjempet for lenge - og som vi kommer til å fortsette å kjempe for!