Tande-P. i TV-tet, (mens taperen heter Morten Harket

høstens tv-vinnere er Tande-P., Claus Wiese, Arne Hjeltnes og Leif Erik Forberg. Taperen er Morten Harket. Han står bak TV3s «Safari» - tidenes minst sette reise- og naturprogram.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Det viser seerstallene og oversikten over programmene som har størst ukentlig økning i seertall. Taperne finner du særlig i TVNorge, men også i TV3.

Utilnærmelig i tet på lista over høstens TV-suksesser, og 750 000 seere foran nærmeste konkurrent, troner Tande-P. og hans «Sveip». Konkurrentene er feid av banen. «Syv søstre» i TV 2 har skuffende lave seertall. Men det er først og fremst TVNorge, og til en viss grad TV3, som har feilet med høstens egenproduksjoner.

«Syv søstre» har mista 11 prosent av seerne. Dermed har Tande-P. halt i land knusende lørdagsseier.

Claus Wiese har festa grepet på fredagsseerne. TV 2s utskjelte konseptinnkjøp, «Stjerner i sikte», startet lovende på 520 000 seere. 12,5 prosent hoppet av før andre program. Avhopperne har bidratt til Wieses opptur.

Oppturene

«Wiese»s del 1 har økt oppslutningen med 43,75 prosent. Samlet økning for del 1 og del 2 er 29 prosent.

Det er bare ett eneste programkonsept som har kunnet framvise en like imponerende økning i seertall i høst; TV 2s «Gutta på tur». Arne Hjeltnes, Arne Brimi, Bjørn Dæhli og Vegard Ulvang sjarmerte seere og TV-kritikere.

Fra første til siste program økte oppslutningen med 64,5 prosent. Dessverre, for TV 2 og seerne, er det ikke planlagt flere programmer i serien før neste høst.

Kalkun-tur

Morten Harkets godt markedsførte safari i Sør-Amerika har ikke gitt TV3 valuta for pengene. Seertallene varierer mellom 26 000 og 63 000. Et kultprogram, til tross for kjendisprogramleder.

- Ja, det er lavere enn vi håpet. Vi burde hatt 100 000 seere. Men vi er godt fornøyd med «Komplottet»s seertall. Den er dessuten kraftig økende, sier TV3s Morten Brusletto.

«D'ække bare, bare Bernt» er en annen seermessig nedtur for TV3. En satsing på situasjonskomedie med 70 000 seere er lite å skryte av.

Ille ute

For TVNorges del er det bare gamle påfunn som «Reisesjekken» og «Wesenstund» som har gode seertall. De nye, unge, trendy programmene har ikke slått an. Og det til tross for at kanalen har investert enorme summer i nye norske produksjoner for å tekkes «de riktige» seerne.

Direktør Jan Steinmann kvittet seg med TVNorges studio og vraket noen av kanalens beste kort. Nå viser det seg at det er produksjonene fra eget studio som skaffer seere.

Tine Skolmen, Turid Birkeland, Silvani Bricen, Ingebrigt Steen-Jensen og alle de andre nykommerne mangler seere. Unge som gamle. Det er en tvilsom skjebne de deler med NRK 2. Kanalen som nesten skylder seere.