Tap av liv

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon
  • Motet sviktet veidirektør Olav Søfteland. Han har valgt å ikke foreslå at den generelle fartsgrensen senkes fra 80 til 70 kilometer i timen på de vanligste veiene i landet. I stedet velger han å foreslå alternativet som går ut på å sette ned farten på særlig trafikkfarlige veier.
  • Det var suksessen med nedsatt fartsgrense i Vestfold som fristet til å redusere den generelle fartsgrensen. Med redusert fart var ikke lenger E18 en dødsvei. Tiltaket sparte liv. I en artikkel her i avisa fredag gjentar veidirektøren at nedsatt fart sparer liv, men konstaterer at halvparten av bilistene bryter dagens grenser. Dersom alle hadde overholdt dem, ville 80 færre mennesker årlig mistet livet i trafikken. At en generell reduksjon av fartsgrensen ville spart liv, er helt sikkert. Det er likevel ikke nok til at veidirektør, politikere eller bilorganisasjoner vil stille seg bak et slikt forslag. Dermed blir alt mer eller mindre som før, og flere liv vil derved gå tapt.