Taper 650 000 i uka

Color Air har nesten ikke passasjerer. Det nystartede selskapet taper rundt 650 000 kroner i uka. Adm. direktør Morten Andersen sier tapet er som forventet, så lenge Color Air er alene om å fly fra Gardermoen.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

På tre avganger mellom Gardermoen og Trondheim var det i går henholdsvis 4, 24 og 8 passasjerer. Flyene har kapasitet på 122 passasjerer. På en avgang til Ålesund var det bare to passasjerer.

Både SAS og Braathens hadde belegg på fra 50 til 80 prosent i den samme perioden.

Ikke bekymret

Dersom ikke antall passasjerer på Color Air øker dramatisk, vil selskapet ha et tap på 5,2 millioner i oppstartingsperioden.

Adm. direktør Morten Andersen i Color Air sier det er som ventet at belegget på flyene nå er svakt.

- Først når også Braathens og SAS må bruke Gardermoen fra 8. oktober, vil passasjertall interessere, sier Andersen.

- Vi har flere bedrifter som vil ha avtaler med oss, og jeg er ikke bekymret for at vi nå i startfasen har lite passasjerer. Andersen vil ikke si hvor stort belegget er eller hvor store tap selskapet nå har hver dag.

Seteavgiften

På de fire tilfeldige Color-flygninger Dagbladet har sjekket, har de 38 passasjerene kjøpt billetter for til sammen kr 15162 (38 billetter til en pris av 399 kroner), mens seteavgiften til staten beløp seg til kr 31720 (65 kroner setet og totalt 480 seter). I tillegg kommer landingsavgifter, leie av fly (det koster 1,4 millioner kroner i måneden å leie en Boing 737), lønninger (Color Air har fem flyvertinner i hvert fly, Braathens tre) og administrasjon.

Color Air har hatt samme lave belegg også på andre ruter, med noen flere reisende i helga.

<B>FLY UTEN PASSASJERER:</B> Color Air flyr nærmest uten passasjerer.<br>