VANLIG SYN: Ridderheims er godt representert i Norge, men sliter likevel med å tjene penger. Foto: Silje Sundt Kvadsheim.
VANLIG SYN: Ridderheims er godt representert i Norge, men sliter likevel med å tjene penger. Foto: Silje Sundt Kvadsheim.Vis mer

Taper millioner av kroner på å selge tapas

Ridderheims sliter med å tjene penger.

(Finansavisen): I mange norske dagligvarebutikker bugner det av tapasbrett, oliven, spanske oster, chorizo, serranoskinke, tsatziki og aioli fra Ridderheims. Ridderheims leverer produkter til alle dagligvarekjedene, og produktene er å finne i over 2.000 butikker over hele landet.

Taper millioner

De seneste ti årene har imidlertid selskapet levert alt annet enn innbydende tall, skriver Finansavisen. Siden 2008 har det bare hatt ett år med overskudd. Siden da har de samlede tapene i Norge kommet opp i 20 millioner kroner.

- Vi er ganske store på Ridderheims-merket, og salget ligger stabilt. Men selskapet har også solgt andre produkter, og de seneste årene er dette forretningsområdet blitt redusert, sier Thomas Back, finansdirektør i Atria-konsernet og tidligere sjef for selskapets virksomhet i Sverige og Norge, til Finansavisen.

Atria er et finsk næringsmiddelselskap som eier Ridderheims-merket. I 2011 hadde selskapet 400 ulike produkter i porteføljen.

Ledelsen er ikke fornøyd

- Vi er ikke fornøyde med resultatene, og har naturlig nok som mål å tjene penger på virksomheten vår i Norge. Vi har ny ledelse på plass i Sverige som også skal se på den norske biten, men vi må høre hva de kommer frem til, sier Back til Finansavisen.

Atria-konsernet er børsnotert i Helsinki, og omsatte for 1,5 milliarder euro i fjor. Selskapet har virksomhet i Baltikum og Russland, i tillegg til de nordiske landene.

Andre økonominyheter:
Meglerhus stokker om – anbefaler fem aksjer
Sjeføkonom varsler snarlig rentehopp