Taper på alle bauger og kanter

Pengemaskinene «Prinsesse Ragnhild» og «Kronprins Harald» er ute av drift. Color Group og hovedeieren Olav Nils Sunde taper store summer hver eneste dag.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Stappfulle båter med vel 70000 handleglade turister, skulle i sommer redde økonomien i Color Group. Men med én båt i brann og én på grunn har Olav Nils Sunde gått fra vondt til verre.

Fra før sliter selskapet med ulønnsomme flygninger. Nær to av tre flyseter er tomme hver gang et Color Air-fly letter. Selskapets rentebærende gjeld er svimlende: Om lag 2,5 milliarder kroner.

Selv om forsikringer tar av for det verste marerittet for ferjevirksomheten, kan ingenting redde Sunde fra katastrofetall denne sommeren. Det er i månedene juni, juli og august inntektene fra både billetter og ikke minst taxfree-salg er størst.

Stygge tall

Nå må hovedaksjonæren forberede seg på stygge resultater. Og det passer Sunde dårlig.

Ikke bare viste regnskapstallene et underskudd på 225 millioner kroner første kvartal, i tillegg er det langt fram til godkjente resultater for Color Air. Overskuddet fra Color Line har vært nødvendig både som fødselshjelp og barnetrygd for Color Air.

Uvisst er det også om selskapet får videreført sin leasingavtale med British Midland til like gunstige betingelser som i dag, når den skal reforhandles.

Klar tirsdag

I går ble brannherjede MS «Prinsesse Ragnhild» slept til Bluhm & Voss-verftet i Hamburg for reparasjon av skadene i maskinrommet, beregnet til 40 millioner kroner. Alle planlagte seilinger med skipet fram til 1. september er kansellert.

Samtidig gikk MS «Kronprins Harald» til dokk i Emden etter torsdagens grunnstøting ved Søndre Langåra rett utenfor Oslo.

Dermed er strekningen Oslo- Kiel uten passasjerskip for første gang siden 1961.

- Vi håper den er i rute fra Kiel førstkommende tirsdag, sier informasjonssjef Levar Sand i Color Group.