Vi bryr oss om ditt personvern

Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer

Nyheter

Mer
Min side Logg ut

Tapssluk venter spent på Røkke

PHILADELPHIA (Dagbladet): - Jeg har hørt at han var fisker, sier direktør Ron McAlear ved Kvaerner Philadelphia Shipyard om den nye bossen han venter spent å treffe. Sjefen for et av Kværners største tapssluk tror Afghanistan-krigen vil øke etterspørselen etter skipene hans.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

McAlear later som han ikke vet hva han kan vente seg fra Røkke, men er tydelig spent. Han har klokkertro på at det fins et marked for skipene hans.

- Nå kommer forsvaret i tillegg. De vil gå kritisk gjennom flåten av forsyningsskip til bruk i fjerne farvann, sier han og tror ingen lenger tenker å nedbygge det amerikanske forsvarets muligheter til å frakte forsyninger over havet. Han sier de siste månedenes usikkerhet har skapt en laber stemning på det nybygde verftet.

Utrenskning

- Vi har hørt Røkke driver med skipsbygging. Det er bra. Dette stedet trenger en skikkelig utrenskning, mener direktør McAlear, som er skipsbygger.

- Vi kan snakke med ham, men det har vært mye olje- og gassfolk her fra Kværner. Det var ikke noe særlig, sier fagforeningsbossen Phil Rowan.

- Problemet vårt er at akkurat nå vet dere mer enn oss. Noen sier Røkke vil legge ned, andre sier han vil drive. Vi vet ikke, føyer Rowan til. Han er innom på verftet sammen med sin visepresident Phil Evans.

Tøffe tider

Rowan har 16 års fartstid som fagforeningsleder i kamp for arbeidsplassene på det gigantiske marineverftet som ble nedlagt her i byen. Myndighetene i byen og delstaten Delaware har subsidiert Kværner-etableringen på deler av den enorme verftstomta med over tre milliarder kroner.

- Vi møter opp hvis Røkke vil snakke med oss, men den forrige norske sjefen som var her, Kristian Siem, ga oss tjue minutters varsel da han plutselig innkalte til et møte. Det holder ikke. Vi krever respekt, sier Phil Evans.

Tapsbombe

Arbeidsstokken i de nye hallene er nå på 850, og de bygger et containerskip for egen regning som Kværner fremdeles ikke har kjøper til.

- Vi trenger å sikre oss en kunde og en ordre fra en kjøper utenfra, sier McAlear.

Verftet i Philadelphia og Sea Launch-prosjektet, som skyter opp raketter fra en ombygd oljeplattform i Stillehavet, er de to store tapsslukene i USA som Kjell Inge Røkke har sagt han vil komme over «dammen» for å ordne med. Brageløftet er at han ikke drar hjem til Norge før jobben er gjort.

Her i Philadelphia er det ikke så enkelt at han bare kan trekke Kværner ut, eller legge ned. Prosjektet er like mye et offentlig som et privat prosjekt, med sterke gjensidige forpliktelser og bindinger. Mulighetene til saksanlegg og rettssaker er kjempestore dersom sakene ikke lar seg løse i minnelighet.

Tror på markedet

Direktør Ron McAlear hevder med kraft at markedet fins, selv om USAs økonomi er sterkt svekket. Kongressen har vedtatt at skip som skal seile mellom amerikanske havner i innenriksfart, skal være bygget i USA. 50 slike skip faller for aldersgrensa de nærmeste åra, og skal erstattes av nye, moderne skip med doble skrog.

- Slike som vi kan bygge her, sier direktør McAlear og snakker seg både varm og begeistret om den «europeiske måten» å gjøre jobben på.

Det synes Phil Evans er tull: - Bygger du en båt, så bygger du en båt, sier han.

Arbeidsformann Mitchel Kozlowski sier han håper den siste omveltningen på eiersiden fører til stabilitet og langsiktighet: - Men jeg har ikke fulgt så nøye med på nyhetene.

- Jeg tror ikke politikerne her vil tillate at dette går nedenom, føyer Kozlowski til. Han jobbet tidligere ved et verft som ble lagt ned to ganger. Kvaerner er det fjerde verftet hans.

OPTIMISTISK: Verftsdirektør Ron McAlear er åpen for Røkke som ny eier, og føler seg viss på at det finnes et marked for ham og skipene hans.Foto: ØRJAN ELLINGVÅG
Hele Norges coronakart