Tapte i svensk rett: Men markedsføringen av VitaePro legges ikke om

Nå går selskapet bak kosttilskuddet til motoffensiv.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

En knusende dom mot VitaeLab AB - den svenske delen av konsernet som markedsfører kosttilskuddet VitaePro - får bare begrenset betydning ifølge uttalelser fra selskapet i dag.

- Vi ser at beslutningen i all hovedsak dreier seg om formuleringer på nettsiden som vi allerede har rettet opp, sier VitaeLabs kommunikasjonssjef Vibeke Hoff Norbye til Dagbladet.

I dommen slås det fast at de norske eierne av det høyprofilerte kosttilskuddet VitaePro med umiddelbar virkning må fjerne en rekke påstander i markedsføringen, som gir kunder forventinger om muskelstyrke, sterk kropp og aktive liv.

Fortsetter som før Men ifølge selskapet innebærer ikke dommen i svenske Marknadsdomstolen noe behov for å legge om verken forretningsmodellen eller markedsføringen. VitaeLabs motpart i retten var den svenske Konsumentombudsmannen (KO).

«Vi vil fortsette med dagens forretningsmodell og samme type markedsføring, men selvfølgelig forholde oss til de formuleringene som saken med KO krever. Det blir ingen endringer i de reklamefilmene som brukes i dag, skriver Hoff Norbye i en tekstmelding.

Dommen i Marknadsdomstolen kom på skjærtorsdag, og ble omtalt i Dagbladet i går.

Mot-offensiv Selv om dommen gjelder den svenske delen av virksomheten, har VitaePro en rekke tilsvarende annonser i Norge. Disse har vært frontet av norske kjendiser istedenfor svenske. En av disse er den tidligere skiløperen Hilde Gjermundshaug Pedersen.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Etter tapet i retten, går VitaeLab nå offensivt ut.

«Saken gjelder ikke kvaliteten på VitaePro», heter det i en melding selskapet har lagt ut på sin hjemmeside.

I meldingen ramses det opp en rekke positive effekter som selskapet mener det er dekning for, blant disse at VitaePro holder leddene «komfortable» og inneholder stoffer som bidrar til å redusere tretthet og beskytte cellene.

Følges i Norge Forbrukerombudet i Norge, Gry Nergård, vil følge nøye med på hva selskapet gjør i etterkant av dommen i Sverige. I første omgang vil hun avvente det svenske Konsumentverkets vurdering av om VitaeLabs markedsføring er endret slik at den nå er lovlig.

MARKEDSFØRER: Den tidligere norske toppskiløperen Hilde Gjermundshaug Pedersen er blant dem som reklamerer for VitaePro i Norge. Her er hun under Torino-OL i 2006 hvor hun tok bronse i langrenn 10 km kvinner. Foto: Hans A Vedlog / Dagbladet
MARKEDSFØRER: Den tidligere norske toppskiløperen Hilde Gjermundshaug Pedersen er blant dem som reklamerer for VitaePro i Norge. Her er hun under Torino-OL i 2006 hvor hun tok bronse i langrenn 10 km kvinner. Foto: Hans A Vedlog / Dagbladet Vis mer

I motsatt fall, kan det bli aktuelt å gripe inn mot selskapet også i Norge.
- Da har vi en dom fra Sverige som kan gjøres gjeldende for selskapet i Norge også, sier Nergård til Dagbladet.

Nergård sier likevel at det i så fall er mulig at saken også må innom det norske rettsapparatet.

Samme regler - Det som er viktig er at regelverket er det samme i hele Europa, sier Gry Nergård.

Hun regner med at saken vil bli tema under et møte med det svenske Konsumentverket i april.

Ifølge Nergård er det i Norge oftest Mattilsynet eller Legemiddelverket som håndterer denne typen saker. Hun sier at Forbrukerombudet vil ha en dialog med disse om hvem som bør følge opp saken.

AVVENTER: Forbrukerombud Gry Nergård avventer i første omgang det svenske Konsumentverkets vurdering av om VitaeLabs markedsføring er endret slik at den nå er lovlig. I motsatt fall vurderer hun tiltak. Foto: Heiko Junge / NTB scanpix
AVVENTER: Forbrukerombud Gry Nergård avventer i første omgang det svenske Konsumentverkets vurdering av om VitaeLabs markedsføring er endret slik at den nå er lovlig. I motsatt fall vurderer hun tiltak. Foto: Heiko Junge / NTB scanpix Vis mer