Tapte søksmål mot Coca-Cola

Brusprodusenten O. Mathisen må betale nesten 500.000 kroner i erstatning og sakskostnader til Coca-Cola Company etter å ha tapt et søksmål mot brusgiganten.

BRUSBRÅK: The Coca-Cola Company var ikke fornøyd med navnet på sitronbrusen «jalla JALLAXXXXXX». Foto: O. Mathisen
BRUSBRÅK: The Coca-Cola Company var ikke fornøyd med navnet på sitronbrusen «jalla JALLAXXXXXX». Foto: O. MathisenVis mer

Ifølge en dom fra Oslo tingrett får ikke brusprodusenten O. Mathisen i Oslo bruke navnet JallaSprite eller lignende navn som er til forveksling med Coca-Colas Sprite. De får heller ikke lov til å bruke navnet JallaXXXXXX, skriver Vårt Oslo.

Midlertidige forføyninger i saken har tidligere vært behandlet både i tingretten og i Borgarting lagmannsrett tidligere, skriver Rettspraksis.no. Tirsdagens dom fra Oslo tingrett gjelder den ordinære rettssaken.

Den norske brusprodusenten, som også produserer Tøyen-Cola, er dømt til å betale en erstatning til Coca-Cola på 281.000 kroner. Kravet fra brusgiganten var på 330.000 kroner. I tillegg er O. Mathisen dømt til å betale sakskostnader på 200.000 kroner. Til sammen må de betale 481.000 kroner.

I dommen fra Oslo tingrett heter det at ordet Jalla foran ordet Sprite ikke er godt nok til å skille de to sitronbrusene.

Retten mener at JallaXXXXXX ikke er et varemerkeinngrep fra O. Mathisens side, men mener det framstår at navnet ble valgt for å opprettholde assosiasjonen til Sprite og signalisere at de er blitt utsatt for sensur av Coca-Cola Company.

Navnekrangel

Det var i februar i fjor at fikk mannen bak Jallasprite og Tøyen-Cola, Jarle Hollerud, fikk beskjed fra Coca-Cola Company om at hvis han ikke stoppet med å bruke navnet Jallasprite, vil saken gå videre til tingretten i Oslo. Brusprodusenten aksepterte da å bytte navn og stanset all produksjon og salg av Jallasprite.

Det nye navnet ble jalla JALLAXXXXXX, noe ikke Coca-Cola ble særlig fornøyd med: navnet som skulle erstatte Jallasprite måtte være helt ulikt ethvert av The Coca-Cola Company sine kjennetegn.

Brusen skulle heller ikke inneholde noen referanser til noen av TCCC sine kjennetegn eller denne pågående konflikten, mente de.

- Vi ønsker all konkurranse velkommen, men den må naturligvis foregå i henhold til regelverket vi har i Norge. Det betyr at drikkeprodusenter ikke kan bruke hverandres merkevarenavn, sa Frida Keane, pressekontakt i The Coca-Cola Company til Dagbladet i februar i fjor.