PÅ KLAGETOPPEN:  Norwegian har flest klager mot seg selv når Dreamliner-problemene blir trukket fra, viser oversikten fra Flyklagenemnda. Illustrasjonsfoto: Hans Arne Vedlog, Dagbladet.
PÅ KLAGETOPPEN: Norwegian har flest klager mot seg selv når Dreamliner-problemene blir trukket fra, viser oversikten fra Flyklagenemnda. Illustrasjonsfoto: Hans Arne Vedlog, Dagbladet.Vis mer

Tar flyklagesaker mot 25 prosent provisjon

- Dusørjegere, svarer flyselskapene.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Nær 5 000 misfornøyde norske flypassasjerer har søkt profesjonell hjelp for å få erstatning etter alle flyforsinkelsene i sommer og i vår.

 Passasjerene opplever ifølge VG at det er vanskelig å komme gjennom til flyselskapene, og mange har derfor overlatt jobben til selskaper som spesialiserer seg på å kreve inn erstatning på vegne av passasjerer.

Disse tar 25 prosent av erstatningen hvis de vinner fram.

Selskapene AirHelp og Flyforsinkelse.com mener å kunne dokumentere at skandinaviske flypassasjerer går glipp av milliardbeløp fordi de ikke orker å klage.

Selskapene har regnet ut at det på Kastrup lufthavn i København - som er på størrelse med Gardermoen når det gjelder antall passasjerer - er 1,3 milliarder kroner å hente ut i erstatninger hvert år.

Men flyselskapene slipper unna med å betale ut 13 millioner.

- Flypassasjerer flest kjenner ikke rettighetene sine, og vet ikke at de har rett til økonomisk kompensasjon ved forsinkelser over tre timer. Like dårlige er flyselskapene til å orientere om reglene, slik EU-lovgivningen pålegger dem, sier Johan Fugmann i Flyforsinkelse til VG.

Flyselskapene ser annerledes på saken, og sier at de følger EUs regelverk for passasjerrettigheter.

- Dusørjegere
- Påstandene fra disse selskapene er feil. De driver oppsøkende virksomhet og henvender seg til frustrerte passasjerer for å tjene penger, sier Norwegian-talsmann Lasse Sandaker-Nielsen.

Også SAS sier til avisa at de følger de retningslinjene som gjelder, og at de ikke er enig i svartmalingen fra «dusørjegerne».

Flyklagenemda har hittil i år behandlet 349 klager fra misfornøyde passasjerer. Hele 245 av disse var rettet mot flyselskapet Norwegian.

Massive forsinkelser og kanselleringer — ikke minst i forbindelse med Dreamliner-flyene til USA og Thailand — har ført til en strøm av passasjerklager mot Norwegian, som troner suverent øverst over de flyselskapene som har fått mest klager.

Det viser en oversikt som Aftenposten har utarbeidet.Bak Norwegian følger Widerøe med 25 klager, SAS med 11 og Ryanair med 8 klager.?

Flest mot Norwegian - uansett
- Sakene mot den norske lavprisoperatøren har vært så mange at vi har måttet avvikle egne møter der vi kun har behandlet klager mot Norwegian, sier administrativ leder for Transportklagenemnda, Rolf Forsdahl, til avisa.

Rundt 150 av klagesakene har dreid seg om problemene med Dreamliner-flyene, men ettersom Norwegian har hevdet at disse problemene har oppstått som følge av ekstraordinære feil utenfor Norwegians kontroll, har de aller fleste klagene blitt avvist.

Men selv uten Dreamliner-klagene ville Norwegian toppet klagelisten suverent.

- Vi synes selvfølgelig ikke det er bra med så mange klager, men skjønner godt at folk er misfornøyd når flyet blir forsinket, sier informasjonssjef Lasse Sandaker-Nielsen.

 (NTB).