Vi bryr oss om ditt personvern

Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer

Nyheter

Mer
Min side Logg ut

«Tar ikke NSB tragedien alvorlig?»

Tog kjører oftere på rødt lys enn før Åsta-ulykken, hvor 19 mennesker døde. Jernbanetilsynet nekter å offentliggjøre tallene som viser omfanget av det alvorlige problemet.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

- Det er ganske skremmende, mener Christopher Øvergaard, som mirakuløst overlevde ulykken.

Åstaulykken avslørte store mangler i sikkerheten på norske jernbaner. Jernbaneverket var raskt ute med å konkludere om at den ene lokføreren kjørte på rødt lys på Rudstad stasjon. Jernbaneverket og NSB fikk kritikk for neglisjering av sikkerhetsproblemer. 19 personer omkom.

Nå mener sikkerhetssjefen i Jernbanetilsynet at økningen i antall kjøringer på rødt lys og andre brudd på sikkerhetsreglene er urovekkende. Tilsynets kontroller har avdekket tilfeller av at Automatisk togstopp (ATC) ikke er slått på i systemet, og at ATC-systemet ikke er i funksjon etter skinnegangen, melder DrammensAvisen.

Stor økning

- Økningen av sikkerhetsbrudd og passering av rødt lys har vært av en slik natur at vi nå må følge opp. Tallene går vi ikke ut med fordi vi ikke vet sikkert om tallene representerer en reell økning, eller om det er fordi NSB rapporterer inn hyppigere enn før ulykken, sier sikkerhetssjef Knut Rygh.

Christopher Øvergaard (25) satt i første vogn i det nordgående ulykkestoget i Åsta-ulykken. Han var den eneste som overlevde i vogna, og var en av dem som ble hardest skadd. Hele Norge husker ham da han dagen etter ulykken satt bandasjert i rullestol under minnestunden i Elverum kirke. Øvergaard er kritisk til sikkerheten i NSB.

- Tar ikke selskapet det som skjedde på Åsta alvorlig? Jeg er usikker på hvor sikkert det er å kjøre med NSB. Det har jo vært en del episoder de siste månedene. De burde klare og unngå at det kommer brudd på sikkerhetsbestemmelsene - spesielt etter det som skjedde på Åsta. Det virker som om dette fortsetter og fortsetter uten at det blir gjort noe med det, sier Øvergaard til Dagbladet.

Øvergaard fikk ti gratisbilletter av NSB etter ulykken.

- Til nå har ikke klart å bruke dem, og jeg er usikker på om jeg noen gang kommer til å bruke dem.

Sklir forbi

- En av de vanligste årsakene til at toget passerer rødt lys er at lyssignalet skifter brått og uventet rett foran lokføreren så han ikke rekker å stoppe, sier NSBs trafikksikkerhetsdirektør Helge Holtebakki.

Toget sklir også ofte forbi det røde lyset og må rygge tilbake, fordi bremseeffekten ikke blir som lokføreren forventet. Løv på skinnegangen kan være en slik årsak. Mer alvorlig er det når toget kjører forbi uten å bremse, fordi lokføreren ikke ser det røde lyset. Dårlig sikt, eller at det røde lyset rett og slett ikke virker.

- Nå må vi jobbe for å finne ut om økningen er en virkelig økning, og ikke fordi rapporteringene kommer oftere, sier Knut Rygh i Jernbanetilsynet.

Flere reagerte kraftig på Jernbaneverkets raske konklusjon om at lokføreren kjørte på rødt like før ulykken på Åsta. Siden den gang har politiet også etterforsket ulykken. Etter det Dagbladet får opplyst, er ikke politiet hundre prosent sikker på at den ene lokføreren har kjørt på rødt lys.

SKREMT: Christopher Øvergaard er på bena igjen, men er ennå ikke kvitt plagene etter skadene han fikk i Åsta-ulykken.
Utforsk andre nettsteder fra Aller Media