Vi bryr oss om ditt personvern

Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer

Nyheter

Mer
Min side Logg ut

Tar kjapp gevinst på «instagram for barn»

Under ett år etter oppstarten av Kuddle prises Ole Vidar Hestaas´ bildedelingstjeneste Kuddle til 220 millioner kroner.

Ny målgruppe:  Barn bruker mobiltelefoner og Kuddle er et av selskapet som satser på nettopp denne målgruppen. REUTERS/Yuriko Nakao
Ny målgruppe: Barn bruker mobiltelefoner og Kuddle er et av selskapet som satser på nettopp denne målgruppen. REUTERS/Yuriko Nakao Vis mer
Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(Finansavisen): Ole Vidar Hestaas (40) kaller Kuddle «Instagram for barn», og nå mener gründeren ifølge Finansavisen at det amerikanske datterselskapet av den norskutviklede bildedelingstjenesten er verdt 220 millioner kroner.

Ifølge Reuters skal Kuddle Inc. hente 55 millioner kroner via Fundable.com, med en prising på 28,7 millioner dollar.

- Vi har fått mye oppmerksomhet rundt både selskapet og produktet, og har vært i dialog med flere venturefond som er positive. Etter en vurdering er vi imidlertid kommet frem til at vi ønsker å prøve crowdfunding, sier Hestaas til Finansavisen.

Kjendisinvestorer Pengene fra emisjonen skal brukes til å ansette mellom 40 og 50 personer ved det nyetablerte kontoret i Silicon Valley, i tillegg til at Kuddle nylig hentet inn WebDeal-gründer Egil Fujikawa Nes som sjef for Brasil.

Minstetegningen via crowdfundingtjenesten er 10.000 dollar, og de nye eierne vil få 20,4 prosent av Kuddle, skriver Finansavisen.

- USA-selskapet skal drive med salg, markedsføring og moderering, mens utviklingen fortsatt vil foregå i Norge. IP-rettighetene ligger både i det norske og amerikanske selskapet.

Blant investorene som har satset penger på gründerprosjektet er golfproff Suzann Pettersen, Reiten & Co-partner Kathryn M. Baker samt Schibsted-arving Wibecke Nagell-Erichsen.

Da Finansavisen skrev om Kuddle i begynnelsen av desember, hadde selskapet hentet inn totalt 11 millioner kroner.

- Ettersom vi godkjenner alle bildene som legges ut, trenger vi kapital for å vokse. Dersom vi får inn 55 millioner kroner vil det holde i rundt ett år, sier Hestaas til Finansavisen.

Utforsk andre nettsteder fra Aller Media