INNGANGSORD: Håvard Tjora har samlet åtte ungdommer som har falt ut av videregående skole på en 5-ukers skoleleir på Borgøy ved Haugesund. Målet er at de igjen skal begynne på videregående, med den kunnskapen og motivasjonen de trenger for å fullføre. Kristin Halvorsen besøkte innspillingen av TV Norge-serien igår. Foto: Espen Røst / Dagbladet
INNGANGSORD: Håvard Tjora har samlet åtte ungdommer som har falt ut av videregående skole på en 5-ukers skoleleir på Borgøy ved Haugesund. Målet er at de igjen skal begynne på videregående, med den kunnskapen og motivasjonen de trenger for å fullføre. Kristin Halvorsen besøkte innspillingen av TV Norge-serien igår. Foto: Espen Røst / DagbladetVis mer

Tar kunnskapsministeren i lære

Kristin Halvorsen møtte elevene til «Blanke ark»-lærer Håvard Tjora. Åtte ungdommer som endelig hadde fått drømmelæreren.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

BORGØY (Dagbladet): Denne uka møtte Kunnskapsminister Kristin Halvorsen (SV) åtte elever som alle har droppet ut av videregående skole. 30 prosent av alle elever som begynner på videregående i Norge fullfører ikke.

I tv-serien «Blanke ark» som begynner på TV Norge til høsten, har Håvard Tjora samlet ungdommene til en 5-ukers skoleleir på idylliske Borgøy utenfor Haugesund. Målet er at elevene igjen skal tilbake på skolebenken med ny motivasjon.

- Flere av undommene i tv-serien hadde store huller i grunnleggende ferdigheter da ankom i april, sier Håvard Tjora, lærer for «Blanke ark»-klassen.

Han inviterte kunnskapsministeren til Borgøy for at hun skulle få høre hvordan ungdom kan oppleve skolegangen.

- Samtidig ville jeg vise Kristin Halvorsen at dette prosjektet er gjennomførbart uten for TV-ruta også, sier Tjora.

- Norsk skole er A4 «Regjeringa har som visjon at Noreg skal vere eit leiande kunnskapssamfunn der ulike menneske får like moglegheiter», heter det i statsbudsjettet for 2011.

- Men norsk skole er alt for A4; når alle behandles likt så behandles egentlig alle forskjellig, sier Martine (17) fra Moss. Hun er en av Tjoras elever, og droppet ut en uke før høstferien, det første året på videregående:

- Ingen av de lærerne jeg har hatt, har noen gang forklart meg hvorfor noe er som det er. Det eneste jeg har fått høre, er at jeg må kunne det som står i læreboka. Til slutt klarte jeg ikke mer og sluttet, forteller 17-åringen, som påny har fått troen på seg selv etter å ha vært under Håvard Tjoras Vinger de siste ukene.

HAR LÆRT MYE PÅ KORT TID: - Det er fasinerende å se hvor mye elever med store kunnskapshull kan lære på kort tid med gode lærere og stor motivasjon, sa Kunnskapsminister Kristin Halvorsen (SV) da hun møtte elevene Benjamin (17) og Martine (17) i Håvard Tjoras «Blanke ark»-klasse. Foto: Espen Røst / Dagbladet
HAR LÆRT MYE PÅ KORT TID: - Det er fasinerende å se hvor mye elever med store kunnskapshull kan lære på kort tid med gode lærere og stor motivasjon, sa Kunnskapsminister Kristin Halvorsen (SV) da hun møtte elevene Benjamin (17) og Martine (17) i Håvard Tjoras «Blanke ark»-klasse. Foto: Espen Røst / Dagbladet Vis mer

- Håvard har en veldig fin måte å lære bort på; han forteller hvorfor man gjør ting, også gir han seg ikke før man har forstått det, sier Martine.

Kontrakt med elevene Håvard Tjora mener undervisning dreier seg om å skape en god relasjon til elevene:

- Her har jeg inngått en kontrakt med alle elevene. Jeg har forpliktet meg og de har forpliktet seg, sier Tjora.

Han forteller at da elevene kom til Borgøy så de på seg selv som dumme.

- Her har de fått tilbake troen på seg selv og lært utrolig mye på veldig kort tid. Vi har jobbet aktivt med at elevene skal fungere  som en gruppe som drar hverandre fremover. Akkurat det har denne gjengen vokst veldig på, og jeg tror det er helt avgjørende for en god læringskurve, forteller Tjora.

- Vis elevene respekt Kunnskapsminister kristin Halvorsen tror «Blanke ark» vil vise at alle elever kan lære mer hvis det jobbes mer variert. Hun er imponert over hva elevene på Borgøy har fått til på kort tid.

- Mange elever påpeker at det arbeides for ensformig i dagens skole. Derfor skal vi jobbe mye mer praktisk og variert i framtidas skole, sier Kristin Halvorsen.

Hun forteller at lærerutdanningen er lagt om, og at de vil i tillegg kurse ungdomskolelærere i klasseledelse.

- Det er nok mange lærere som føler seg ganske hjelpeløse på dette feltet, og som prøver å kompensere gjennom å sjefe. Her er Håvard Tjora et godt eksempel. Han legger stor vekt på å forklare hvorfor elevene skal lære ulike ting, og gir seg ikke før han har funnet inngangen til læring for hver enkelt elev, sier kunnskapsministeren.

Halvorsen og Tjora er enige om at norsk skole er for akademisert.

- Det finnes mange praktiske innganger til teori. Lærere må stille krav til hverandre og drive hverandre framover. Når undomskoleelever har beskrevet drømmelæreren for meg, er han eller hun like snill som Mor Theresa, like smart som Albert Einstein, like rettferdig som Robin Hood og like aktiv som Petter Stordalen, forteller Halvorsen.

- Lærer'n ble en fiende Benjamin (17) fra Nannestad, sluttet på videregående etter et halvt år. Han føler han har lært mer de siste ukene, enn de siste tre årene tilsammen:

- Jeg var en sånn klovn i klassen, og følte at lærer'n dømte meg. Det er ingen av de lærerne jeg har hatt, som noen gang har tatt meg på alvor. Til slutt ble lærer'n en fiende. Med Håvard er det annerledes. Vi kan ha både et kødde-forhold og et voksen-forhold. Håvard viser oss at han tror på oss, derfor vil vi ikke skuffe han, forteller Benjamin.