Ekstremt krevende: GC Rieber Shipping-sjef Irene Waage Basili mener det har vært en brå nedgang i markedet, som mange, dem selv inkludert,  ikke hadde forutsett omfanget av. Foto: Marit Hommedal / NTB scanpix
Ekstremt krevende: GC Rieber Shipping-sjef Irene Waage Basili mener det har vært en brå nedgang i markedet, som mange, dem selv inkludert, ikke hadde forutsett omfanget av. Foto: Marit Hommedal / NTB scanpixVis mer

Tar med rederi i dragsuget

Konkurs kan skape trøbbel for Bergens-rederiet GC Rieber Shipping. De mister nå tre kontrakter og har 170 millioner kroner utestående.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(Finansavisen): Seismikkselskapet Dolphin Group meldte mandag at de begjærer seg selv konkurs. Det er et hammerslag for GC Rieber Shipping, som står igjen med fire seismikkbåter uten kontrakt og tre milliarder i gjeld, skriver Finansavisen.

- Markedet er ekstremt krevende akkurat nå, og mange sliter. Det har vært en brå nedgang som mange, oss selv inkludert, ikke hadde forutsett omfanget av, sier GC Rieber Shipping-sjef Irene Waage Basili til avisen.

Dolphin, som har vært GC Rieber Shippings viktigste kunde, viste i meldingen mandag til at markedet har forverret seg ytterligere, og at selskapets forhandlinger med sine interessenter om en restrukturering ikke førte frem.

170 millioner GC Rieber Shipping har tre 3D-skip utleid på langsiktige kontrakter til Dolphin. De har nå utestående fordringer på 20 millioner dollar, tilsvarende drøye 170 millioner kroner.

Rederiet skrev i sin børsmelding mandag at de nå ser usikkerhet knyttet til dekning av kravene i Dolphin. Ifølge Finansavisen er det tredje gangen bare i 2015 at en kunde av GC Rieber Shipping melder oppbud.

- Vi må jo konstatere at med det vi nå opplever, har vi samlet sett overvurdert markedet og våre motparter. Men så er det alltid et spørsmål om risk-reward i disse tilfellene, og her er det snakk om tre svært ulike case, inngått på ulike tidspunkt og med ulike konstellasjoner, sier Basili.

Artikkelen fortsetter under annonsen

- Vi har jobbet konstruktivt med Dolphin gjennom et historisk dårlig marked, og at styret nå har valgt konkurs er selvfølgelig svært beklagelig med tanke på de arbeidsplasser, kapital og kontrakter som går tapt, forteller hun.

Tøft i 2016 GC Rieber Shipping går inn i det som ifølge avisen spås å bli et knalltøft 2016 med kun fem av 11 skip på kontrakt. To av disse utløper i året som kommer.

Mens den totale gjelden i selskapet var på 3 milliarder kroner ved utgangen av tredje kvartal, prises egenkapitalen nå til knappe 350 millioner. Det utgjør kun 13 prosent av den bokførte verdien.

Mandag falt aksjen på det meste 17,7 prosent, ned til 6,97 kroner. Stemningen tok seg imidlertid opp igjen, og aksjen endte kun ned 0,12 prosent. Tirsdag formiddag er GC Rieber Shipping-aksjen uendret på 8,24 kroner.

Hittil i år har forretningsområdet seismikk stått for 45 prosent av konsernomsetningen til GC Rieber Shipping på 801 millioner, mens bidraget til driftsresultatet har ligget på hele 68 prosent.

- Det er et dårlig marked, men samtidig et veldig interessant marked. Nå som Dolphin ikke lenger er en aktør, er seismikkbransjen mer konsolidert enn tidligere, og dette åpner for muligheter for andre som ønsker å «kappe land», sier Basili.

Kan trigge prisøkning Dersom en av de andre eksisterende aktørene tar over Dolpin-kontraktene vil det fremover være fire internasjonale aktører i seismikkmarkedet, mot dagens fem.

- Alt annet likt, så vil dette være positivt fordi at det kan trigge en tidligere prisøkning i kontraktmarkedet enn først antatt, uttalte kredittanalytiker i SEB, Øystein Bogfjellmo, til TDN Finans mandag.

Analytiker i Clarksons Platou Securities, Jørgen Andreas Lande, sa til nyhetsbyrået at han venter at skipene vil bli værende i markedet, og viser til at de er moderne. Han mener skipene vil være attraktive fra et kostnadsperspektiv.

- Men i dagens marked er skip mer en forpliktelse enn en eiendel, påpekte analytikeren.

Flere nyheter: GC Rieber Shipping tjener mindre
GC Rieber Shipping melder om kontrakt
Hevet kontrakten - nå vil Bergen-rederiet søke dekning