Vi bryr oss om ditt personvern

Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer

Nyheter

Mer
Min side Logg ut

Tar oppgjør med «fyrverkeri-sløseriet»

Jan Frode Lindsø vil ikke at millionene skal gå opp i røyk på nyttårsaften. Fyrverkeri-leverandør Svea mener folk bruker minst like mye penger på alkohol.

NYTTÅRSFEIRING: Mange hadde samlet seg på nyttårsaften i fjor for å se Oslo kommunes festfyrverkeri fra havnebassenget utenfor Rådhuset. Hvert år er det anslått at nordmenn bruker mellom 300 og 350 millioner kroner på fyrverkeri. Foto: Ørn E. Borgen / NTB scanpix
NYTTÅRSFEIRING: Mange hadde samlet seg på nyttårsaften i fjor for å se Oslo kommunes festfyrverkeri fra havnebassenget utenfor Rådhuset. Hvert år er det anslått at nordmenn bruker mellom 300 og 350 millioner kroner på fyrverkeri. Foto: Ørn E. Borgen / NTB scanpix Vis mer

I dag er det årets siste dag, og når klokka passerer midnatt skal millioner av kroner gå opp i røyk. Bokstavelig talt.

I Norden er det Svea Fyrverkeri som er den største leverandøren av fyrverkeri.

Ifølge deres daglige leder, Anders Sture, bruker nordmenn mellom 300 og 350 millioner kroner på fyrverkeri hvert år. Ifølge Sture har den omsetningen holdt seg stabil de siste åra.

I tillegg betaler samfunnet mer enn 60 millioner kroner for nyttårsfeiringen hvert år, ifølge Tryg Forsikring.

Vil sette lys på forbruket

Det høye forbruket er en av grunnene til at Jan Frode Lindsø (34) har startet innsamlingsaksjonen «Fyrverkeri med mening».

OPPGJØR: Jan Frode Lindsø tar oppgjør med nordmenns forbruk på fyrverkeri. Han vil at folk donerer penger til Røde Kors. Foto: Privat
OPPGJØR: Jan Frode Lindsø tar oppgjør med nordmenns forbruk på fyrverkeri. Han vil at folk donerer penger til Røde Kors. Foto: Privat Vis mer

Lindsø forteller at målet er å sette lys på nordmenns forbruk på fyrverkeri, samt samle inn penger til en veldedig organisasjon.

- Folk bruker veldig mye penger på fyrverkeri, og selv har jeg en tradisjon om at jeg heller gir penger til en veldedig organisasjon, forteller Lindsø til Dagbladet.

Han forteller at han i fjor bestemte seg for at han ville gjøre en forskjell, og han startet derfor en innsamlingen til et veldedig formål.

- I fjor samlet vi inn nesten 1,4 millioner kroner til Unicef, og i år går pengene til Røde Kors, forteller initiativtakeren.

Symbolsk mål

Han kan meddele at årets innsamlingsaksjon ble satt i gang 26. desember og at de mandag ettermiddag hadde samlet inn 800 000 kroner.

STOR EKSPLOSJON: To personer omkom da et fyrverkerilager tok fyr og eksploderte i Israel. En tredje person, som skal være eieren av bedriften, skal være livstruende skadd. Det er ikke kjent hva som er årsaken til brannen. Video: AP Vis mer

Initiativtakeren tør derimot ikke å tippe hvor mye penger han de vil samle inn i år.

- Det hadde vært artig om vi slo fjorårets sum, men 800 000 kroner er også veldig bra.

Tirsdag formiddag er beløpet på i overkant av 1,2 millioner kroner.

Lindsø legger til at det symbolske målet er 325 millioner kroner, som er det tallet det er anslått at nordmenn bruker i året på fyrverkeri.

- I år har totalsummen vokst raskere. Det har kommet inn i overkant av 200 000 kroner i døgnet, så responsen har vært veldig bra, sier han til Dagbladet.

- Ser ikke sammenhengen

Daglig leder i Svea Fyrverkeri, Anders Sture, tror derimot ikke at innsamlingsaksjonen kommer til å påvirke deres omsetning.

- Røde Kors gjør en god og viktig jobb, og det er flott at folk samler inn penger til dem. Men jeg ser ikke at det skal være noen sammenheng med folks nyttårsfeiring, sier Sture til Dagbladet.

Ifølge den daglige lederen bruker nordmenn mer penger på innpakningspapir til julegavene sine, enn fyrverkeri.

- Folk bruker minst like mye penger på alkohol som fyrverkeri på nyttårsaften. Dersom man vil redusere noe så kan man begynne der. Det er hovedsakelig barnefamilier som kjøper inn fyrverkeri, og arrangerer sin egen nyttårsfeiring, sier Sture.

Nyttår uten fyrverkeri?

Han kan ikke gi noen tall på hvor mye penger nordmenn kommer til å bruke på fyrverkeri i år, da den største innkjøpsdagen fortsatt venter.

- Inntil videre så har omsetningen vært normalt, og det er egentlig været som har størst betydning for oss.

Han vil at folk også skal tenke over hva en nyttårsaften uten fyrverkeri egentlig er.

- Full tillit

Markedsdirektør i Røde Kors, Cecilie Thuv, forteller at de er svært glade for at initiativtaker Lindsø valgte deres organisasjon i år.

VERDENSREKORDFORSØK: Innbyggerne i Søgne ble i dag vitne til et verdensrekordforsøk i fyrverkeri, da den lille bygda forsøkte å slå Dubai. Video: NTB Scanpix Vis mer

- Vi synes dette er et kjempeflott initiativ, og vi er evig takknemlig for at de har valgt oss. Det er også flott at det kommer fra en privatperson, og at de klarer å mobilisere så mye, sier Thuv til Dagbladet.

Hun kan forsikre om at pengene vil komme til nytte der behovet er størst.

- Om initiativtakeren har noen spesielle ønsker om hva det skal benyttes til, vil vi også ta hensyn til det.

Initiativtaker Lindsø forteller på sin side til Dagbladet at han ikke har noen spesielle ønsker om hva pengene skal gå til.

- Jeg har full tillit til at de bruker pengene der det trengs mest.

Begge parter sier at de ikke har vært i kontakt med hverandre, men at det sannsynligvis vil skje når innsamlingsaksjonen er avsluttet.