Tar pause i busstreik til mandag morgen

Busstrafikken i Trondheim var torsdag ettermiddag i gang igjen etter at Fagforbundet besluttet å ta en pause i aksjonen fram til mandag morgen.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

- Det skal være et møte søndag mellom ledelsen i Sør-Trøndelag Arbeiderparti og Fagforbundet. Vi har på medlemsmøtet torsdag ettermiddag besluttet å avvente resultatet av dette møtet før vi eventuelt går til aksjon igjen, sier sekretær Jon Peder Denstad i Buss- og sporveisbetjeningens forening i Team Trafikk til NTB.

Arbeiderpartiets standpunkt til kollektivtrafikk på anbud førte torsdag ettermiddag til en politisk streik som lammet busstrafikken i Trondheim og noen ruter ut av byen.

Streiken startet klokka 14, bussene ble parkert og folk på bussholdeplassene måtte gå eller finne andre reisemåter.

- Dersom vi ikke får en skriftlig garanti om en annen løsning enn anbud etter møtet søndag, går vi til streik igjen mandag morgen klokka 4, understreker Denstad.
Strid om anbud
Flertallet av de streikende bussjåførene er organisert i Fagforbundet og medlemmer av Buss- og sporveisbetjeningens forening. Streiken er i første rekke rettet mot Arbeiderpartiet fordi partiets representanter i samferdselskomiteen i Sør-Trøndelag fylkeskommune har gått inn for å sette kollektivtrafikken i Trondheim ut på anbud.

Denne saken skal behandles i Sør-Trøndelag fylkesting tirsdag og onsdag i neste uke. I mellomtiden skal styret i Sør-Trøndelag Arbeiderparti ha et møte mandag for å gi råd til partiets fylkestingsrepresentanter.


Monopolsituasjon
Fylkesordfører Tore O. Sandvik (Ap) gir NTB sin versjon om bakgrunnen for vedtaket som har utløst den politiske streiken.

Han mener at det private selskapet Team Trafikk AS - som driver kollektivtrafikken i Trondheim - i forhandlingene om en ny avtale utnytter den monopolsituasjonen selskapet har.

- Det kan ikke være slik at et privat selskap dikterer de folkevalgte, sier Sandvik.

Han understreker at Arbeiderpartiets representanter har som forutsetning at de ansattes avtaler skal videreføres i eventuelle nye selskaper.


Strid om pris
Tore O. Sandvik opplyser at tilbudet fra Team Trafikk går ut på å kjøre for 50 millioner kroner i inneværende år, og for 70 millioner kroner de neste tre årene.

- Team Trafikk mener at de umulig kan drive rimeligere. Det kan godt tenkes, sier Sandvik.

Men han tilføyer at det vil fylkeskommunen gjerne undersøke nærmere ved å innhente andre tilbud.
(NTB)