TAR REGNINGA: Konsernsjef Jon Fredrik Baksaas i Telenor har beklaget mobilskandalen overfor det norske folk. Nå vil telegiganten kompensere kundene for all mobilbruk i pinsehelga.  Foto: Lars Eivind Bones, Dagbladet
TAR REGNINGA: Konsernsjef Jon Fredrik Baksaas i Telenor har beklaget mobilskandalen overfor det norske folk. Nå vil telegiganten kompensere kundene for all mobilbruk i pinsehelga. Foto: Lars Eivind Bones, DagbladetVis mer

Tar regninga etter mobilskandalen

Telenor vil kompensere kundene for all mobilbruk i pinsehelga. - Største feilen siden mobilnettet åpnet i 1993.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(Dagbladet): Midt i det verste flomkaoset på mange år falt Telenors mobilnett sammen før helga. Nå varsler telegiganten at de vil kompensere kundene og selv ta regninga for all mobilbruk i pinsehelga.

- På sin plass - God dekning og stabilt nett over hele Norge er kjernen i vår virksomhet. Når en så stor feil inntreffer, er kompensasjon på sin plass. Ingen av våre privat- eller bedriftskunder blir fakturert for bruk av mobiltjenester i pinsehelgen, sier Ragnar Kårhus, administrerende direktør i Telenor Norge, i en pressemelding

Fredag 10. juni like før klokka 13 oppstod det en feil i mobilnettet som rammet mobil tale og SMS over hele Norge. Feilen førte til at samtaler og tekstmeldinger bare unntaksvis kom igjennom.

Nå vil folk slippe å bli  fakturert for mobiltjenester som er benyttet i perioden fredag 10. juni kl 00.01 til mandag 13. juni kl 23.59.

Dette gjelder all mobiltrafikk, både i inn- og utland; taletrafikk, tekst- og bildemeldinger, innholdstjenester - samt bruk av mobilt internett på mobiltelefon, nettbrett og pc.

Største feil siden 1993 - Det er alltid en risiko for at feilsituasjoner kan oppstå, men dette er den mest omfattende feilen vi har hatt siden mobilnettet ble åpnet i 1993. Det er en feil vi på det sterkeste beklager, sier Kårhus.

Telenor sier deres oppmerksomhet nå er rettet inn mot å sikre en stabil driftssituasjon, kartlegge årsakene til feilen og forhindre at en tilsvarende situasjon oppstår i fremtiden. Telenor vil redegjøre grundig for skandalen når alle fakta foreligger.