TATT AV HAVET

BÆRUM (Dagbladet): Jon-Arne Seeland (43), Sigmund Ellingsen (54) og Lars Fallet (36) skulle seile den nyinnkjøpte båten hjem til Norge fra Nice. Lørdag kveld ble Seeland funnet omkommet i Middelhavet. Seint i går var kameratene fortsatt savnet.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

På bildet sitter de erfarne seilerne Jon-Arne Seeland fra Bærum og Sigmund Ellingsen fra Vestfossen på dekk og koser seg under Færder-seilasen i fjor sommer. Begge var medlemmer av Bærum seilforening.

- De var begge fremragende regatta- og havseilere, og de behandlet mannskapet om bord på en fenomenal måte, sier Gro Elvestad Moe til Dagbladet. Hun har det siste året seilt sammen med Seeland og Ellingsen ved enkelte anledninger.

Kan ha kollidert

- Jeg ser ikke bort fra at båten kan ha kollidert med en container. Men det kan også ha oppstått en brann eller eksplosjon om bord, sier redaktør Henrich Nissen-Lie i båtbladet Seilas.
I Middelhavet flyter det mange containere som har ramlet av lastebåter.

Sjøredningssentralen i Madrid i Spania mottok lørdag kveld nødpeilesignaler fra kameratenes seilskute, en 51 fots «First 51». Kort tid etter ble Jon-Arne Seeland funnet omkommet. Redningsmannskapene fant også en ødelagt redningsflåte og seilbåtens nødpeilesender.

Den spanske sjøredningssentralen lette i hele går med store mannskaper i havområdet noen nautiske mil øst for Barcelona. I går blåste det liten kuling i leteområdet. Dagbladet fikk i går kveld opplyst at et titall fartøyer, fly og helikopter deltok i letingen etter Sigmund Ellingsen fra Vestfossen i Buskerud og Lars Fallet fra Kolbotn utenfor Oslo.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Seint i går kveld ble letingen innstilt for dagen.

- Dersom de savnede ligger i havet, er det liten sjanse for at de har overlevd, sa redningsleder Trygve Sveen ved Hovedredningssentralen på Sola (HRS) til Dagbladet ved 22-tida i går kveld.

Hjem til påske

«First 51» er produsert av det franske selskapet Beneteau. Disse båtene er en av de største serieproduserte seilbåtene som produseres i Europa. Seilbåten er først og fremst en turbåt, men selskapet produserer også regattabåter. Prisen på en flunkende ny båt ligger på rundt 3,5 millioner kroner.

På et møte i Bærum seilforeningen forrige uke fortalte Jon-Arne Seeland at båten skulle seiles hjem til Norge fra den franske byen Nice, hvor Lars Fallet hadde kjøpt båten. På veien skulle de innom den engelske byen Plymouth. Her var det meningen at båten skulle ligge til mai.

- De tre skulle hjem til påske, og deretter reise tilbake til Plymouth. Planen var å få med seg målpasseringen i Whitbread-seilasen i Southampton i mai, sier formann Edmund Krøtø i Bærum seilforening til Dagbladet.

Sorg og vantro

Medlemmer i seilforeningen samlet seg i går i klubblokalene i Bærum. De reagerte med sorg og vantro over at to av medlemmene sannsynligvis er omkommet.

Jon-Arne Seeland var regattasjef og styremedlem i foreningen. Sigmund Ellingsen var også aktiv i foreningen.

- Det er ikke så mye å si på en dag som denne. Det er hardt for oss alle. Jeg ble spurt om å være med på turen, men jeg fikk ikke ordnet plass i timeplanen, forteller Krøtø.
Også et annet medlem i foreningen, Arne Hammersland, ble spurt om å være mannskap.

- Jeg kjente både Ellingsen og Seeland godt. De var begge meget habile seilere, sier Hammersland.

Ingen Dagbladet snakket med i går, kan si noe om årsaken til forliset i Middelhavet. - Én ting er sikkert; en slik båt går ikke ned av seg selv, selv om det er dårlig vær, mener Krøtø.
- En seilers største skrekk er å kollidere med en flytende container. Treffer du en slik spiss og tung stålkasse, har du ingen sjanse, sier Nissen-Lie og Morten Jensen i «Båtnytt».