Taxfree-pris på flaske-øl

De store dagligvarekjedene har startet priskrig. Ølprisene i Norge stuper.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Bak forbudet mot alkoholreklame har de største dagligvareaktørene i Norge i det stille startet en priskrig seg imellom om å ha billigst øl i butikkene. Smugling av billig importøl, rusbrusens inntog og ikke minst den fryktede konkurransen fra matvaregiganten Lidl, har presset prisene nedover.

1. september dumpet Bunnpris-kjeden prisen på 0,33 liters Tuborg fra 14,90 kroner til 9,90 i sine butikker. Det er en prisreduksjon på hele fem kroner, eller 35 prosent på pilsen.

Til sammenlikning utgjør alkoholavgiften på en liter øl 15,55 kroner. Dermed er ølprisene satt ned like mye som avgiften for en 0,33 flaske øl, og man får nå nærmest taxfreepris på enkelte ølsorter i butikkene.

- Bakgrunnen for dette er at bransjen forbereder seg på konkurranse fra utlandet, og da særlig Lidl, mener driftsdirektør i Bunnpris-kjeden Jonny Sørå.

Enda billigere

Den tyske matvaregiganten har ennå ikke åpnet sin første butikk i Norge, men de norske kjedene lar seg likevel skremme av billig tysk øl, som kan komme til å koste under ni kroner.

- De kjenner til at Lidl har brukt øl som parameter for konkurranse i andre land de har etablert seg i. Når de kommer til Norge vil prisen på en flaske tysk øl bli synbart billigere enn dagens priser, sier direktør for Handels- og Servicenæringens Hovedorganisasjon(HSH), Thomas Angell.

Lidl Norge ønsker ikke å kommentere konkurransesituasjonen overfor Dagbladet.

Bunnpris-kjeden er langt fra de eneste norske forhandlerne som har reagert på forandringen i markedet. Rema 1000 var først ute da de for et år siden kom med Grans-øl til ti kroner. Siden har Coop og Rimi fulgt opp med øl på samme prisnivå.

Foreløpig er det bare butikkene i Norgesgruppen, som ikke har redusert prisene sentralt. Men de utelukker ikke at de kan komme til å foreta seg noe de også.

At det er priskrig, gir Bunnpriskjeden og Rema tydelig uttrykk for. Begge har mål om å være landets billigste på 0,33 liter øl.

- Vi har solgt øl til ti kroner i over et år nå, og de andre kjedene har sovet lenge før rushet på øl-prisene startet for to-tre måneder siden. Jeg kan ikke utelukke at vi kommer til å svare på det de andre har satt i gang, truer Remasjefen i Norge, Geir P. Solstad.

- Vi vil ikke kunne akseptere at Rema selger billigere enn oss, da kan det bli aktuelt å senke prisen igjen, er Jonny Sørås utfordring.

Slåss mot hverandre

Men det er ikke bare dagligvarebransjen som har bidratt til at prisene nå raser. Både leverandører, produsenter og distributører har tatt grep for å møte den økte konkurransen. Utviklingen bekymrer informasjonsdirektør i Bryggeriforeningen, Helge Hasselgård.

- Bryggeriene og matvarekjedene tvinges nå opp i et hjørne og begynner å sloss mot hverandre. Med dagens rammebetingelser er det et ekstremt press på næringen, og flere nedskjæringer kan bli konsekvensen, sier Hasselgård, og sikter til Tau-nedleggelsen i Stavanger tidligere i år.

Han er ikke i tvil om at det må tas politiske grep for å stanse en eksplosiv vekst i både grensehandel og smugling av øl. Ølsalget er redusert med overkant av 5 prosent hittil i år.

- I dag er omtrent hver femte øl i Norge kjøpt i utlandet eller smuglet inn. I Sverige står det enda dårligere til, og det er i den retning det bærer nå. Politikerne må innse at avgiftskuttene også må komme på øl, mener han.