Taxi-stopp i Oslo

Taxisjåføren Tian Riseng (22) og over 1000 andre drosjesjåfører streiket i Oslo i ettermiddag. Sjåførene mener at en opphevelse av hovedstadens taximonopol vil føre til utryggere forhold i Oslo.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

I STREIK: Tian Riseng (22) og hans taxi stod i dag stille i protest mot at byrådet i Oslo ønsker å oppheve drosjemonopolet i hovedstaden.

Osly byråd bestemte i kveld at drosjemonopolet i Oslo skal oppløses. Dermed vil mest sannsynlig to nye drosjefirma få muligheten til å etablere seg i hovedstaden.

- Da går vi en mørk framtid i møte, forteller drosjesjåfør Tian Riseng (22) til Dagbladet :på nettet.

Nye løyver

Etter alle solemerker vil 300-400 nye drosjeløyver bli gitt i Oslo. Sjåførene i OsloTaxi frykter at dette vil fjerne grunnlaget for en lønnsom taxidrift.

- Nå kommer det til å komme en rekke useriøse aktører på markedet. For å kjøre i Oslo i dag, må du gjennom en kjentmannsprøve og avlevere en vandelsattest. Framover kan det i steden bli som i Stockholm - med kaos og stor utskiftninger av sjåfører, sier 22-åringen.

- Useriøse aktører

Riseng har tidligere jobbet som budbilsjåfør i flere år.

- Der er det en rekke useriøse aktører på markedet. Budbilfirmaene skor seg på sjåførene. Sånn kan det også bli i taxinæringen, sukker Riseng.

Han kommer ikke til å slutte som taxisjåfør i første omgang, men frykter at forholdene framover blir så dårlige at både han og andre sjåfører vil slutte hvis taximonopolet opphører.

- Nå tjener vi 2500 kroner på en god dag. Det vil si at vi har rundt 80 kroner i timen. Noe mindre enn dette synes jeg ikke vi kan tåle, forteller Riseng.

- Men er det ikke bra med konkurranse?

- Konkurranse i de fleste næringer er sunt, men ikke hos oss. Da må vi i så fall få egne tariffavtaler med tillegg for kjøring på helligdager og natt, sier Riseng.