(Finansavisen): Mandag beskrev Finansavisen hvordan drosjeprisene i Norge har steget med 76 prosent siden 2007, samtidig som kundene velger bort drosjene til fordel for buss, trikk og T-bane.
Det skjer på tross av at flere taxisentraler er etablert i de store byene for å sørge for konkurranse.
Problemet oppstår ved at sentralene overbyr hverandre med høyere takster for å tiltrekke seg drosjeeiere, som bidrar med provisjon fra kjøringen. Pristillegget lempes over på kundene, som så forsvinner.
Det får byrådsleder i Oslo, Stian Berger Røsland (H), til å reagere.
- Når man regulerer markedet på denne måten, så fungerer ikke de alminnelige markedsmekanismene. Man får ikke effekten av at pris og etterspørsel møter hverandre, sier han til Finansavisen.
- Underlig Den amerikanske taxi- og limousintjenesten Uber etablerte seg i hovedstaden i forrige uke. Mens statssekretær Bård Hoksrud (FrP) i Samferdselsdepartementet har stilt seg på lag med drosjenæringen og avvist at løsningen kan få innpass i Norge, er Berger Røsland mer positiv.
- Det underlige er det politiske vedtaket om hvor mange drosjer man mener det er behov for. Én gang i året må byrådet bestemme dette, sier Berger Røsland.
For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn
Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.
Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.
Vi bryr oss om ditt personvern
Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger